XML English Abstract Print


دانشگاه شیراز ، t.jowkar@shirazu.ac.ir
چکیده:   (944 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف کشف روش‌های انتقال و اشتراک دانش پنهان در میان کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهر فارس و عوامل مؤثر بر آن انجام شد.
روش: روش پژوهش پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی است. جامعه پژوهش شامل کلیه کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان فارس بود که 400 کتابدار را دربر می‌گرفتند. براساس فرمول کوکران تعداد 190 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین ابزار گرد‌آوری داده‌ها پرسشنامه بود. اولویت‌بندی روش‌های اشتراک دانش پنهان و نیز عوامل موثر بر آن با کمک آزمون کروسکال والیس تعیین شد و از معادله رگرسیون خطی چند متغیره و ضرایب همبستگی جهت سنجش روابط میان عوامل موثر و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که مهم‌ترین روش‌های انتقال دانش پنهان بین کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان فارس به ترتیب، ارتباط کلامی با همکاران و شرکت در دوره‌های آموزش مداوم بوده است. هر سه دسته عوامل فردی، سازمانی و وابسته به فناوری در انتقال دانش ضمنی از دید کتابداران مؤثر بودند؛ درحالی که عوامل سازمانی بیشترین امتیاز و عوامل فردی کمترین امتیاز را داشته‌اند. همچنین معادله رگرسیون تنها وجود رابطه میان سن و جنسیت کتابداران و عوامل وابسته به فناوری را تأیید کردند.
اصالت/ارزش: تا کنون پژوهشی در داخل کشور در خصوص روش‌های اشتراک دانش پنهان بین کتابداران کتابخانه‌های عمومی انجام نشده است.
 
متن کامل [PDF 931 kb]   (526 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات کتابخانه‌ای برای گروه‌های خاص
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb