دوره 24، شماره 4 - ( 12-1397 )                   دوره 24 شماره 4 صفحات 613-633 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zandian F, AMINI H, HASANZADEH M. Ranking Public Libraries of the West Azerbaijan Province According to Information Services Using Analytic Hierarchy Process (AHP) . تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2019; 24 (4) :613-633
URL: http://publij.ir/article-1-2016-fa.html
زندیان فاطمه، امینی قراقیه حجت‌الله، حسن‌زاده محمد. رتبه‌بندی کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی بر اساس خدمات کتابخانه‌ای با فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1397; 24 (4) :613-633

URL: http://publij.ir/article-1-2016-fa.html


دانشگاه تربیت مدرس ، zandian@modares.ac.ir
چکیده:   (340 مشاهده)
هدف: هدف اصلی این پژوهش، رتبه‌بندی کتابخانه‌های عمومی تحت پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی در استان آذربایجان غربی بر اساس خدمات اطلاع‌رسانی با فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی است.
روش: روش پژوهش پیمایشی- توصیفی است. جامعۀ پژوهش حاضر 67 باب کتابخانۀ عمومی نهادی استان آذربایجان غربی است. داده‌های خدمات اطلاع‌رسانی این کتابخانه‌ها از طریق ابزار پرسشنامه جمع‌آوری شدند. سؤالات پرسشنامه شاخص‌های خدمات کتابخانه بودند. این داده‌ها بر اساس فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی و استفاده از نرم‌افزار Expert choice رتبه‌بندی شده‌اند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد در بین 67 باب کتابخانۀ عمومی استان آذربایجان غربی، کتابخانه عمومی شیخ شلتوت مهاباد با کسب 060/0 امتیاز در رتبۀ اول و کتابخانۀ مرکزی ارومیه با کسب 054/0 امتیاز در رتبۀ دوم از لحاظ میزان ارائه خدمات اطلاع‌رسانی قرارگرفته‌اند.
اصالت/ارزش: با توجه به مطالعات و بررسی‌های انجام‌ شده در خصوص رتبه‌بندی، رتبه‌بندی کتابخانه‌های عمومی بر اساس خدمات اطلاع‌رسانی در ایران جنبه‌ای نو و متفاوت دارد و می‌تواند زمینه‌ای برای سایر پژوهش‌ها باشد. این پژوهش مشخص می‌کند میزان ارائه خدمات اطلاع‌رسانی در کتابخانه‌های عمومی، ارتباطی به درجۀ کتابخانه و یا روستایی و شهری بودن آن ندارد و به‌نظر می‌رسد ارائه خدمات اطلاع‌رسانی مطلوب در درجۀ اول نشأت‌گرفته از ارادۀ کتابداران و کارکنان کتابخانه است.

 
 
متن کامل [PDF 1998 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت و ارزيابي كتابخانه‌هاي عمومي
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb