دوره 25، شماره 1 - ( 3-1398 )                   دوره 25 شماره 1 صفحات 95-115 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nadalizadeh F. The Role of Puppet Games in Attracting Children to the Rural Public Libraries:A Case Study of the "Dana Doll" Project . Research on Information Science & Public Libraries. 2019; 25 (1) :95-115
URL: http://publij.ir/article-1-2001-fa.html
نادعلی زاده فردوس. نقش بازی‌‌های عروسکی در جذب کودکان به کتابخانه‌های عمومی روستایی: مطالعۀ موردی طرح «عروسک دانا» . تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1398; 25 (1) :95-115

URL: http://publij.ir/article-1-2001-fa.html


کتابخانه عمومی حضرت ولیعصر(عج) روستای مبارک آباد ، ferdos.nadalizadeh@gmail.com
چکیده:   (733 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بیان نقش عروسک و بازی‌های عروسکی در جذب کودکان 3 تا 12ساله به کتابخانۀ عمومی روستایی است. همچنین این مقاله گزارشی پژوهشی از طرح عروسک دانا در کتابخانۀ حضرت ولیعصر (عج) روستای مبارک‌آباد استان قم ارائه می‌کند که به‌منظور ایجاد شوق مطالعه در کودکان در این کتابخانه انجام شده است. عروسک دانا به‌عنوان مخاطبی برای قصه‌خوانی و اجرای نمایش‌های عروسکی در کتابخانه است و با ایجاد فضایی صمیمی زمینه‌ای برای رشد تخیل کودک و شوق و انگیزه او به مطالعه را فراهم می‌کند. عروسک دانا آن عروسکی است که کودک دوستش دارد و برای داناکردن او قصه‌خوانی می‌کند و در برنامه‌های کتابخانه مشارکت فعال‌تری دارد.
روش: این پژوهش به روش اقدام‌پژوهی (برنامه‌ریزی، اقدام، مشاهده و بازتاب) انجام شده است و در پی مشکل اساسی جذب مستمر مخاطب کودک به کتابخانه حضرت ولیعصر روستای مبارک‌آباد صورت گرفته است. با مطالعۀ پژوهش‌های صورت‌گرفته دربارۀ انگیزه‌های مطالعه، کتاب‌درمانی، فعالیت‌های ترویج کتاب‌خوانی و نظایر آن، طرحی موسوم به «عروسک دانا» تدوین شده است. در مرحلۀ اقدام این طرح، عروسک‌هایی در کتابخانه قرار داده شد و سپس از کودکان خواسته شد با عروسک‌های خود به کتابخانه بیایند و با خواندن قصه و داستان عروسک‌ها را دانا کنند. برای گزارش نتایج طرح، آمارها از نرم‌افزار سامان نهاد کتابخانه‌های عمومی استخراج شده و بازتاب‌های طرح ذکر شده است.
یافته‌ها: در مرحلۀ مشاهده، نتایج آزمون کای‌اسکوئر نشان می‌دهد با برنامه‌ریزی و اجرای طرح عروسک دانا برای کودکان، آمار عضویت و امانت آن‌ها نسبت به قبل افزایش یافته است، اما این افزایش برای اعضای بزرگ‌سال اتفاق نیفتاده است.
اصالت/ارزش: اجرای طرح عروسک باعث جذب و افزایش امانت در کودکان شده است. این پژوهش گزارشی از اجرای یک طرح اقدام‌پژوهی توسط کتابداران برای کودکان را در محیط کتابخانه عمومی روستایی ارائه می‌دهد.

 
متن کامل [PDF 1075 kb]   (139 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: مكان‌يابي و مطالعات جغرافيايي
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۲۵ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۸/۴/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۱۹ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۵/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb