XML English Abstract Print


دانشگاه پیام نور ، fsohieli@ gmail.com
چکیده:   (167 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش مقایسه تأثیر آموزش به شیوه‌­های قصه‌­گویی، کتاب­خوانی و نمایش فیلم بر انگیزش و علاقه‌­مندی به مطالعه در کودکان 7 تا 10 سال مراجعه کننده به کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه است.
روش پژوهش: طرح پژوهش حاضر شبه‌آزمایشی با گروه پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان 7 تا 10 سال (عضو بخش کودک کتابخانۀ عمومی امیرکبیر کرمانشاه) که از بین آنها 30 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند و در 3 گروه قرار گرفتند. داده‌­ها با استفاده از دو پرسشنامه محقق ساخته میزان انگیزش و علاقمندی کودکان به مطالعه و پرسشنامه والدین در فروردین و اردیبهشت 1396جمع‌آوری شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) و تحلیل واریانس با اندازه­‌گیری مکرر استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌­های پژوهش نشان داد که در هر سه گروه (قصه­‌خوانی، کتاب­خوانی و نمایش فیلم) میزان انگیزش و علاقه به مطالعه بلافاصله بعد از آموزش و یک ماه بعد از آموزش افزایش یافت، ولی روش قصه­‌گویی در مقایسه با دو روش دیگر تأثیر بیشتری بر میزان افزایش انگیزش و علاقه به مطالعه کودکان داشت.
اصالت/ ارزش: ارزش این مقاله در نشان دادن اهمیت قصه‌گویی در علاقه مند کردن کودکان به مطالعه است به طوری که نتایج پژوهش نشان داد که هر سه روش قصه‌گویی، کتابخوانی و نمایش فیلم می­‌توانند روش‌­های مؤثری برای افزایش انگیزش و علاقه‌­مندی کودکان 7 تا 11 به مطالعه باشند، اگرچه روش قصه‌­گویی، اثربخشی بیشتری دارد. درمجموع هر سه روش برای کودکان موجب علاقه‌مند نمودن کودک به کتابخانه می‌شود به همین دلیل کودکانی که در جلسات قصه‌گویی، کتابخوانی و نمایش فیلم حضور می­‌یابند بیشتر به کتابخانه و مطالعه علاقه پیدا می‌­کنند.
 
متن کامل [PDF 1381 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات کودک و نوجوان
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb