دوره 25، شماره 1 - ( 3-1398 )                   دوره 25 شماره 1 صفحات 67-94 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

soheili F, solgi Z, khanjar E. The Effect of Educating by Methods of Storytelling, Book Reading and Showing films on the Children's Motivation for and Interest in Reading. Research on Information Science & Public Libraries. 2019; 25 (1) :67-94
URL: http://publij.ir/article-1-1990-fa.html
سهیلی فرامرز، سلگی زهرا، خنجر الهام. تأثیر آموزش به‌شیوۀ قصه‌گویی، کتاب‌خوانی و نمایش فیلم بر میزان انگیزش و علاقه‌مندی کودکان به مطالعه . تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1398; 25 (1) :67-94

URL: http://publij.ir/article-1-1990-fa.html


دانشگاه پیام نور ، fsohieli@gmail.com
چکیده:   (805 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسۀ تأثیر آموزش به شیوه‌‌های قصه‌گویی، کتاب‌‌خوانی و نمایش فیلم بر انگیزش و علاقه‌‌مندی به مطالعه در کودکان 7 تا 10سالۀ مراجعه‌کننده به کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه است.
روش: طرح این پژوهش شبه‌آزمایشی با گروه پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ کودکان 7 تا 10ساله (عضو بخش کودک کتابخانۀ عمومی امیرکبیر کرمانشاه) که از بین آن‌ها 30 نفر به‌صورت هدفمند انتخاب شدند و در 3 گروه قرار گرفتند. داده‌‌ها با استفاده از دو پرسش‌نامۀ محقق‌ساختۀ میزان انگیزش و علاقه‌مندی کودکان به مطالعه و پرسش‌نامۀ والدین با همکاری استادان رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی و روان‌شناسی ساخته شده و روایی آن به تأیید 4 تن از اساتید علوم تربیتی و روان‌شناسی رسیده است و پایایی آن‌ها پس از محاسبه به‌روش آلفای کرونباخ به‌ترتیب 746/0 و 823/0 به دست آمد. پرسش‌نامه‌ها در فروردین و اردیبهشت 1396جمع‌آوری شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) و تحلیل واریانس با اندازه‌‌گیری مکرر استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌‌های پژوهش نشان داد که در هر سه گروه (قصه‌‌خوانی، کتاب‌‌خوانی و نمایش فیلم) میزان انگیزش و علاقه به مطالعه بلافاصله بعد از آموزش و یک ماه بعد از آموزش افزایش یافت، ولی روش قصه‌‌گویی در مقایسه با دو روش دیگر تأثیر بیشتری بر میزان افزایش انگیزش و علاقه به مطالعه کودکان داشت.
اصالت/ارزش: ارزش این مقاله در نشان دادن اهمیت قصه‌گویی در علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه است، به‌طوری‌که نتایج پژوهش نشان داد هر سه روش قصه‌گویی، کتاب‌خوانی و نمایش فیلم می‌‌توانند روش‌‌های مؤثری برای افزایش انگیزش و علاقه‌‌‌مندی کودکان 7 تا 11ساله به مطالعه باشند، هرچند که روش قصه‌‌گویی اثربخشی بیشتری دارد. درمجموع، هر سه روش موجب علاقه‌مند کردن کودک به کتابخانه می‌شود. به همین دلیل، کودکانی که در جلسات قصه‌گویی، کتاب‌خوانی و نمایش فیلم حضور می‌‌یابند بیشتر به کتابخانه و مطالعه علاقه پیدا می‌‌کنند.

 
متن کامل [PDF 1331 kb]   (274 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مكان‌يابي و مطالعات جغرافيايي
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۱۰ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۸/۴/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۱۹ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۵/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb