دوره 25، شماره 4 - ( 10-1398 )                   دوره 25 شماره 4 صفحات 579-596 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Matlabi D, Khanalilou R. An Assessment of the Quality of Services in Public Libraries Based on the Users' Perspective: A Case Study of the Public Libraries in The West Azerbaijan Province. Research on Information Science & Public Libraries. 2019; 25 (4) :579-596
URL: http://publij.ir/article-1-1961-fa.html
مطلبی داریوش، خانعلی لو رابعه. ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های عمومی از دیدگاه کاربران: مطالعۀ موردی کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1398; 25 (4) :579-596

URL: http://publij.ir/article-1-1961-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام ، dariushmatlabi@yahoo.com
چکیده:   (2094 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی از دیدگاه کاربران آن‌هاست.
روش: پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش اجرا پیمایشی است. جامعۀ پژوهش شامل اعضای کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی است که با توجه به تنوع زبانی (ترک-کرد) و مذهبی (اهل تشیع، اهل تسنن و ارامنه) در شهرستان‌های این استان، از نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی نسبت به طبقه شهرستان‌ها استفاده و از این میان 450 عضو به‌روش تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها، آخرین ویرایش پرسش‌نامۀ لایبکوآل بوده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و آزمون تی وابسته استفاده شده است.
یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد از دیدگاه کاربران کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی، کیفیت خدمات کتابخانه‌ها کمتر از حد انتظار است. مقایسه وضعیت واقعی و سطح موردانتظار از مؤلفه‌های مدل لایب‌کوآل نیز نشان داد مؤلفه تأثیرگذاری خدمات کم‌ترین اختلاف و مؤلفه کتابخانه به‌عنوان مکان بیشترین اختلاف را دارند.
اصالت/ارزش: اختلاف زیاد بین وضعیت واقعی و سطح موردانتظار کاربران کتابخانه‌های عمومی برای مؤلفه کتابخانه به‌عنوان مکان نشان می‌دهد کتابخانه‌های عمومی، متناسب با تغییر رویکرد کتابخانه‌های عمومی از نهادهای اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی به نهادهای اجتماعی، نتوانسته‌اند خدمات موردنیاز و انتظارات کاربران را در جامعۀ چندفرهنگی استان آذربایجان غربی برآورده سازند. ازاین‌رو، لازم است کتابخانه‌های عمومی متناسب با این تغییر رویکرد به بازنگری و تعریف فضا و خدمات خود بپردازند.

 
متن کامل [PDF 584 kb]   (159 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت و ارزيابي كتابخانه‌ها
دریافت: 1396/12/5 | پذیرش: 1398/9/25 | انتشار: 1398/10/10 | انتشار الکترونیک: 1398/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb