دوره 25، شماره 4 - ( 10-1398 )                   دوره 25 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Matlabi D, Khanalilou R. An Assessment of the Quality of Services in Public Libraries Using the Gap Analysis Model, Based on the Users' Perspective; study Case: Public Libraries Located in West Azarbayjan Province. Research on Information Science & Public Libraries. 2019; 25 (4)
URL: http://publij.ir/article-1-1961-fa.html
مطلبی داریوش، خانعلی لو رابعه. ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های عمومیِ با استفاده از مدل تحلیل شکاف مبتنی بر دیدگاه کاربران: مورد مطالعه کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1398; 25 (4)

URL: http://publij.ir/article-1-1961-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام ، dariushmatlabi@yahoo.com
چکیده:   (852 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی کیفیت خدمات کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی از دیدگاه کاربران و شناسایی نقاط ضعف و قوت خدمات و ارائه راهکارهای ارتقاء آن‌هاست.
روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و به روش اجرا، پیمایشی است. جامعه پژوهش اعضای کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی است که به‌جهت همگن بودن 381 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها، آخرین ویرایش پرسشنامه لایب‌کوآل بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تی وابسته استفاده شده است.
یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهند، کاربران کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی از کارکنان رضایت نسبی و بیش از حداقل سطح مورد انتظار را دارند. در حوزه منابع در تمامی موارد کتابخانه‌ها توانسته‌اند حداقل سطح انتظار کاربران را برآورده سازند اما در حوزه دسترسی به منابع آنلاین، وجود ابزارهای ساده دسترسی و جستجوی اطلاعات، وجود تجهیزات مدرن برای دسترسی آسان به اطلاعات مورد نیاز، کتابخانه‌ها نتوانسته‌اند حداقل سطح مورد انتظار کاربران را تأمین و با سطح حداکثری نیز فاصله قابل توجهی دارند، از لحاظ فضای کتابخانه‌ای، هیچ یک از کتابخانه‌ها نتوانسته‌اند سطح حداقل انتظارات کاربران خود را تأمین کنند و با سطح حداکثری نیز فاصله زیادی دارند.
اصالت/ ارزش: نتایج حاصل از این پژوهش می‌تواند مدیران و مسئولان کتابخانه‌های عمومی کشور و استان آذربایجان غربی را در ارتقای کیفیت خدمات یاری رساند. همچنین برای رفع شکاف بین حداکثر مطلوبیت کیفیت خدمات با سطح واقعی که در حال حاضر ارائه می‌شود میتوان با برنامه‌ریزی و آسیبشناسی دقیقتر اقدام کرد.
     
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت و ارزيابي كتابخانه‌ها
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۵ | پذیرش: ۱۳۹۸/۹/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb