XML English Abstract Print


دانشگاه پیام نور ، khasseh@gmail.com
چکیده:   (280 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تشریح خدمات جنبی کتابخانه­های عمومی استان کرمانشاه و نقش آن­ها در جذب و نگه­داشت کودکان و نوجوانان به کتابخانه انجام شده است.
روش: در این پژوهش از رویکرد آمیختۀ به­هم­تنیده استفاده شده است. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه، سیاهه وارسی و مصاحبه با کتابداران استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را اعضا و کتابداران کتابخانه­های عمومی استان کرمانشاه تشکیل می­دهند.
یافته­ها : نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزش قرآن، قصه­گویی، مسابقات کتاب­خوانی و نقاشی، جشن و مراسم مذهبی، مطالعه در تابستان، کانون ادبی، نمایشگاه کتاب و تازه­های کتاب، برنامه­های جنبی مورد اجرا در کتابخانه­های عمومی هستند. نمایش فیلم، موسیقی و گروه­های کتاب­خوانی در هیچ­کدام از کتابخانه­ها وجود ندارد. رضایت از برنامه نقاشی، مسابقات کتاب­خوانی، قصه­گویی زیاد و آموزش قرآن، نمایشگاه کتاب بیشتر از سایر خدمات است. مهم­ترین موانع در ارائه خدمات جنبی، کمبود بودجه و امکانات، کمبود فضای مناسب و کمبود نیروی انسانی هستند.
اصالت ارزش: ارائه خدمات جنبی در کتابخانه­های عمومی استان کرمانشاه در شکل­گیری شخصیت کودکان و نوجوانان نقش مثبت و تاثیرگذار دارد. همچنین ارائه این برنامه­ها به استفاده مطلوب از اوقات فراغت و تشویق به فعالیت­های فرهنگی هنری جهت رشد و اعتلای فرهنگی جامعه نقش به­سزایی را ایفا می­کند.

متن کامل [PDF 1176 kb]   (92 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات کودک و نوجوان
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb