XML English Abstract Print


اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی ، Seyedin.seyedmehrdad@chmail.ir
چکیده:   (1029 مشاهده)
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین نقش هوش اجتماعی کتابداران بر ارتقای مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی است.
روش‌: این پژوهش به روش پیمایشی، از نوع توصیفی همبستگی انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی به تعداد 184 نفر است که با نمونه‌گیری تصادفی تعداد 89 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامۀ هوش اجتماعی کری آن کراون با 21 گویه و پرسشنامۀ مسئولیت اجتماعی دنیسون با 19 گویه بود. مقدار آلفای کرونباخ به‌دست‌آمده برای پرسشنامۀ هوش اجتماعی 83/0 و پرسشنامۀ مسئولیت اجتماعی 925/0 تعیین شد. روایی پرسشنامه توسط متخصصان مربوطه تعیین‌ شده است.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که هوش اجتماعی کتابداران بر مسئولیت اجتماعی تأثیر مستقیم دارد. میزان برخورداری کتابداران از ابعاد و مؤلفه‌های هوش اجتماعی بالاتر از حد متوسط تعیین شد. همچنین در زمینۀ تأثیر مؤلفه‌های هوش اجتماعی کتابداران (شامل پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت‌های اجتماعی و آگاهی‌های اجتماعی) بر مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌ها مشخص شد که هر سه مؤلفه هوش اجتماعی کتابداران بر مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌ها تأثیر دارند.
اصالت/ارزش: پژوهش حاضر که در تلاش برای بررسی نقش هوش اجتماعی کتابداران بر ارتقای مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی است، موجب تولید دانش و ارتقای آگاهی پژوهشگران و مدیران کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در این زمینه می‌شود و اینکه یافته‌های حاصل از این پژوهش می‌تواند مدیران و کارشناسان را از وضعیت هوش اجتماعی کتابداران در این استان آگاه نماید و آنان را در اجرای برنامه‌ریزی جهت ارتقای هوش اجتماعی کتابداران یاری نماید.
 
متن کامل [PDF 946 kb]   (487 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: نیروی انسانی کتابخانه ها
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb