دوره 24، شماره 1 - ( 3-1397 )                   دوره 24 شماره 1 صفحات 81-102 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saberi M, Soltani njad N, Rashid A A, Mazlom J. The role of job attachment and emotional commitment as a mediator between internal marketing and customer-oriented behavior of librarians in public libraries. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2018; 24 (1) :81-102
URL: http://publij.ir/article-1-1822-fa.html
صابری محمدکریم، سلطانی نژاد نیما، رشید علی اصغر، مظلوم جلال. نقش میانجی دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی در رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار مشتری محور کتابداران کتابخانه های عمومی استان کرمان. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1397; 24 (1) :81-102

URL: http://publij.ir/article-1-1822-fa.html


پردیس فارابی دانشگاه تهران ، rashid@ut.ac.ir
چکیده:   (1298 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر رفتار مشتری‌محور با میانجی‌گری دلبستگی‌شغلی و تعهد عاطفی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کرمان طراحی و اجرا گردید.
روش: در این پژوهش پیمایشی، از روش آماری همبستگی از نوع معادلات ساختاری استفاده شد. جامعۀ مورد بررسی کل کتابداران استان کرمان بود. نمونۀ مورد بررسی بر اساس فرمول کوکران 135 مشارکتکننده برآورد شد که به شیوۀ خوشه‌ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. به‌منظور گردآوری اطلاعات از چهار پرسشنامۀ استاندارد بازاریابی داخلی، رفتار مشتری‌محور، دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی استفاده گردید. داده‌های بهدست آمده به روش معادله‌یابی ساختاری با کمک نرمافزارهای AMOS و PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های به دست آمده نشان داد که اولاً مدل از برازش خوبی برخوردار است. نتایج نشان داد که بازاریابی داخلی بر رفتار مشتری‌محور تأثیر معناداری دارد و بر دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی نیز تأثیر دارد. دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی نیز بر رفتار مشتری محور تأثیر معناداری دارد و در نهایت دلبستگی شغلی بر تعهد عاطفی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
اصالت/ارزش: ارزش مقالۀ حاضر نشان دادن این نکته است که با برآوردهشدن نیازهای کارکنان در سازمان (بازاریابی داخلی)، دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی، کتابداران مشتریمحور میشوند و ارتباط بهتر و مؤثرتری با مراجعان برقرار میکنند.
متن کامل [PDF 787 kb]   (1200 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت و ارزيابي كتابخانه‌هاي عمومي
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb