XML English Abstract Print


دانشگاه بیرجند ، leili.seifi@birjand.ac.ir
چکیده:   (382 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت پیامدهای درک شده از خدمات کتابخانه‌های عمومی استان تهران در زندگی کاربران در مؤلفه‌های آموزش، پژوهش، کسب و کار و تجارت؛ فعالیت‌های روزمره و فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی انجام شده است.

روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 86000 نفر از اعضای 15 تا 79 ساله کتابخانه‌های عمومی نهادی استان تهران بودند که با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی تعداد 620 نفر انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند.

یافته‌ها/ نتایج: نتایج حاصل از بررسی نشان داد میزان پیامدهای درک شده از کتابخانه‌های عمومی در سه حوزه آموزش، پژوهش و کسب و کار (79/2=M، 01/0 > p)؛ فعالیت‌های روزمره (60/2=M، 01/0 > p)؛ فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی (71/2=M، 01/0 >p) و پیامدهای کلی (70/2=M، 01/0 > p) کمتر از حد متوسط بود و در هر سه حوزه به صورت معنی‌داری با یکدیگر تفاوت داشت. پیامدهای درک شده در حوزه آموزش، پژوهش و کسب و کار و تجارت (91/3=F، 05/0>p)؛ حوزه فعالیت‌های روزمره (68/2=F، 05/0>p) و پیامدهای کلی (16/3=F، 05/0>p) بر حسب میزان استفاده هفتگی و سالانه کاربران تفاوت معنی‌داری داشتند. رابطه بین پیامدهای درک شده به‌طور کلی (19/0= r، 01/0>p) و حوزه‌های آن با سن کاربران مثبت و معنی‌دار بود. میانگین پیامدهای درک شده به‌طور کلی (39/6 =F، 001/0> p) و هر سه حوزه آن بین کاربران کتابخانه‌ها با درجات مختلف تفاوت معنی‌داری داشت. میانگین پیامدهای درک شده کاربران متأهل به‌طور کلی (34/6-t=، 000/0< p) و در حوزه‌های آن به طور معناداری از کاربران مجرد بیشتر بود.

اصالت/ ارزش: رویکرد ارزﻳﺎﺑﻲ پیامد در راستای اهداف ارزیابی کیفیت خدمات و تعیین میزان اثرگذاری نهایی خدمات در زندگی کاربران، قادر است تصور درستی از واقعیت‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی را به مسئولین و دست‌اندرکاران بخش فرهنگی جامعه منتقل نماید. پژوهش بیشتر در این حوزه به ارتقای مبانی نظری سنجش تأثیر و پیامد‌های کلی و نشان دادن تأثیر کتابخانه‌ها بر روی جامعه کمک می‌کند. اکثر پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه ارزیابی عملکرد کتابخانه‌ها به سنجش عملکرد و ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده پرداخته و تعداد اندکی از پژوهش‌ها به بررسی پیامد­های کتابخانه‌ها در جنبه‌های مختلف زندگی کاربران و اجتماع پرداخته‌اند. به‌طور کلی پژوهش حاضر تلاش کرده است تا به عنوان اولین پژوهش در ایران با این رویکرد، به سنجش پیامدهای کتابخانه‌های عمومی در جنبه‌های مختلف زندگی کاربران بپردازد.

متن کامل [PDF 775 kb]   (101 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات عمومی در کتابخانه های عمومی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۳ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۷/۸/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb