دوره 24، شماره 3 - ( 9-1397 )                   دوره 24 شماره 3 صفحات 387-410 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

farajpahlou A, osareh F, karimi R. Designing and Testing a Model for Evaluating the ‘Knowledge-Creating Ba’ in Iranian Islamic research centers. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2018; 24 (3) :387-410
URL: http://publij.ir/article-1-1746-fa.html
فرج پهلو عبدالحسین، عصاره فریده، کریمی رضا. طراحی و آزمون مدل ارزیابی محیط دانش‌آفرین در مراکز پژوهشی اسلامی. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1397; 24 (3) :387-410

URL: http://publij.ir/article-1-1746-fa.html


، karimirez@gmail.com
چکیده:   (3201 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون مدلی برای ارزیابی محیط خلق دانش مراکز پژوهشی اسلامی، بر اساس چرخه‌های خلق دانش تریپلهلیکس و آی‌سیستم و بررسی تأثیر ویژگی‌های شخصیتی، محیط پژوهش و توانمندی‌های پژوهشگران و اعضای هیئت‌ علمی بر عملکرد پژوهشی مراکز پژوهشی اسلامی انجام‌ شده است.
روش: پژوهش حاضر از بُعد هدف، کاربردی و روش آن پیمایشی است و دادهها با روش آماری مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شده است. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها، پرسشنامه است. بر اساس متغیرهای مورد بررسی بهترتیب 30 سؤال برای محیط پژوهش، هفت سؤال برای توانمندی‌های پژوهشگران و اعضای هیئت ‌علمی و پنج سؤال برای ویژگی‌های شخصیتی در نظر گرفته شد. ارزیابی عملکرد واحدهای پژوهشی اسلامی بر اساس فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگران وزن‌دهی شد. جامعۀ آماری این پژوهش، پژوهشگران و اعضای هیئت ‌علمی مراکز پژوهشی اسلامی به تعداد 2328 نفر است که طبق فرمول کرجسی مورگان تعداد 330 نفر از آن‌ها به‌عنوان نمونه انتخاب شد.
یافته‌ها: مدل ارزیابی محیط پژوهش نشان داد که تمامی سازه‌های بهکار رفته در مدل برای محیط پژوهش، توانمندی‌های پژوهشگران و اعضای هیئت علمی و ویژگی‌های شخصیتی و عملکرد پژوهشی آنان معنادار است. در نهایت، نتایج تحقیق در بخش مدل ساختاری نشان داد محیط پژوهش، توانمندی‌های پژوهشگران و اعضای هیئت علمی و ویژگی‌های شخصیتی تأثیر مثبت و معنی‌داری بر عملکرد پژوهشی پژوهشگران و اعضای هیئت علمی مراکز پژوهشی اسلامی دارد.
اصالت/ارزش: تحقیق حاضر طراحی و ارائه مدل محیط دانش آفرین در سطح مراکز پژوهشی اسلامی است با توجه به این مدل می‌توان شکاف بین وضعیت موجود محیط‌های پژوهشی و وضعیت مطلوب را در چارچوب مدل تریپل هلیکس و آی‌سیستم سنجش و تحلیل نمود و از یافته‌های آن برای ارتقاء عملکرد پژوهشی مراکز پژوهشی اسلامی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 1300 kb]   (502 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات کتابخانه‌ای برای گروه‌های خاص
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۶/۹/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۸ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۹/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb