Mostafavi I, Osareh F, Tavakkolizadeh Ravari M. Analysis on the Structure of KIS Scientific Words and Concepts Based on Social Network Analysis in the “Web of Science” Database (1993-1997 and 2009-2013). Research on Information Science and Public Libraries 2017; 23 (2) :237-264
URL:
http://publij.ir/article-1-1631-fa.html
مصطفوی اسماعیل، عصاره فریده، توکلیزاده راوری محمد. تحلیل ساختار واژگان و مفاهیم مقالات علم اطلاعات و دانششناسی بر اساس تحلیل شبکۀ اجتماعی در پایگاه وبگاه علم در دو دورۀ قبل و بعد از پیدایش وب (1993-1997 و 2009-2013)
. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1396; 23 (2) :237-264
URL: http://publij.ir/article-1-1631-fa.html
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ، esmdoc@gmail.com
چکیده: (3917 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و مقایسۀ ساختار نگاشتهای علمی همواژگانی مقالات علم اطلاعات و دانششناسی در وبگاه علم (web of science) در دو دورۀ قبل و بعد از پیدایش وب است. همچنین، بهطور خاص به تأثیرگذاری فناوری وب بر مطالعات این رشته در دورۀ اخیر نیز پرداخته شده است.
روش: پژوهش حاضر توصیفی بوده و از لحاظ نوع کاربردی است که در آن از رویکرد همواژگانی علمسنجی بر اساس فنون تحلیل شبکههای اجتماعی بهره گرفته شده است. جامعۀ پژوهش بهصورت سرشماری شامل 9002 مقالۀ علم اطلاعات و دانششناسی در دورۀ قبل از پیدایش وب (1993-1997) و 16475 مقاله در دورۀ بعد از پیدایش وب (2009- 2013) در وبگاه علم است. تحلیلهای آماری شامل آزمونهای آماری همبستگی، کای دو، و همچنین شاخصهای مرکزیت است. در فرایند انجام پژوهش از نرمافزارهایRavar Premap، SPSS، Excel، UCINET و NetDraw استفاده شده است.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد مفاهیم «کتابخانه» و «اطلاعات» محور مطالعات قبل از پیدایش وب را تشکیل میدهند؛ در دورۀ اخیر نیز مفاهیم «وب»، «اطلاعات»، «پژوهش»، «تحلیل استنادی»، «دانش»، «کتابخانه»، «مجلات»، و «فناوری» محور مطالعات قرار گرفتهاند. یافتهها نشان میدهد در دورۀ پس از پیدایش وب علاوه بر افزایش مثبت و معنیدار مفاهیم وبمحور، شاهد حضور مفاهیم جدید در بطن بروندادهای علمی علم اطلاعات و دانششناسی هستیم.
اصالت/ارزش: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت توجه بیشتر به زمینههای مطالعاتی نوین این حوزه شامل سازماندهی دانش، سنجش علم و فناوری، منابع وبمحور، اینترنت و فناوری اطلاعات، و توسعۀ فنی کتابخانهها تأکید مینماید. زمینههای مطالعاتی یاد شده تأثیر مستقیم در آموزش، پژوهش و ارائه خدمات کتابخانهها دارند؛ لذا، برنامهریزان تیمهای آموزشی و پژوهشی این حوزه میتوانند در زمینههای یاد شده به توسعۀ حوزههای مطالعاتی نوین آموزشی و پژوهشی اقدام نمایند.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
كتابسنجي، علمسنجي، وبسنجي، اطلاعسنجي دریافت: 1395/3/17 | پذیرش: 1396/7/5 | انتشار: 1396/7/5