Khoeyni S, Nurozi A, Fahimnia F. Components of the Implementation of Bibliotherapy in Public Libraries: Viewpoints of LIS and Psychology professionals. Research on Information Science and Public Libraries 2017; 23 (1) :89-110
URL:
http://publij.ir/article-1-1469-fa.html
خوئینی سهیلا، نوروزی علیرضا، فهیمنیا فاطمه. شناسایی مؤلفههای پیادهسازی کتابدرمانی در کتابخانههای عمومی کشور از دیدگاه متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی و روانشناسی و ارائه الگوی پیشنهادی. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1396; 23 (1) :89-110
URL: http://publij.ir/article-1-1469-fa.html
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران، ایران ، noruzi@ut.ac.ir
چکیده: (4736 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر درصدد شناسایی مؤلفههای پیادهسازی کتابدرمانی در کتابخانههای عمومی از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی و ارائه الگوی پیشنهادی است.
روش: در پژوهش حاضر از روش پیمایشی استفاده شده است. در ابتدا به منظور شناسایی مؤلفههای پیادهسازی کتابدرمانی در کتابخانههای عمومی کشور از مطالعه اکتشافی و مرور متون بهره گرفته شد و سپس با توجه به آن، پرسشنامه محققساخته (مبتنی بر وب) طراحی شد و این پرسشنامه در بین جامعه آماری پژوهش که متشکل از 61 نفر از متخصصان رشته علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی بودند، توزیع شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اس.پی.اس.اس. استفاده گردید.
یافتهها: نتایج حاکی از آن است که مخاطبان این طرح بر خلاف انتظار «افراد عادی و طبیعی» هستند و «نهادکتابخانههای عمومی کشور» مهمترین سازمان دخیل در این حوزه است. مهمترین امکان مورد نیاز «نیروی انسانی آموزش دیده و متخصص» بود و مهمترین روش پیادهسازی، «کتابدرمانی خلاق» دانسته شد و مهمترین وظیفه نهاد کتابخانههای عمومی «تهیه کتابهای توصیهشده برای کتابخانههای عمومی» تلقی گردید. مهمترین وظیفه سایر سازمانهای دخیل «تدوین و ارائه فهرست کتابهای پیشنهادی به نهادکتابخانههای عمومی کشور» و مهمترین وظیفه مشترک تمام سازمانهای دخیل «ارزیابی و برطرف کردن موانع و کاستیها در طول اجرای کتابدرمانی» عنوان شد. موارد مذکور مهمترین مؤلفههای پیادهسازی کتابدرمانی در کتابخانههای عمومی کشور شناسایی بودند که در انتها الگوی پیشنهادی بر اساس آنها ارائه شده است.
اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در ارائه مؤلفههای اصلی پیادهسازی و اجرای کتابدرمانی در کتابخانههای عمومی کشور است. تمرکز بر مؤلفههای فوق، بر اساس پیشنهاد این پژوهش، میتواند موفقیت این برنامهها را تسهیل کند.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1394/8/9 | پذیرش: 1396/4/10 | انتشار: 1396/4/10