Mirghafouri S H, karimi gogheri Z, Shabani A. Improvement of Public Library Services Quality: A Strategic Plan by Interpretive Structural Modeling and MICMAC
(Case Study: Yazd City Public Libraries in Iran)
. Research on Information Science and Public Libraries 2017; 22 (4) :583-601
URL:
http://publij.ir/article-1-1385-fa.html
میرغفوری حبیبالله، کریمی گوغری زهره، شعبانی اکرم. طراحی مدلی راهبردی برای ارتقاء سطح کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری . تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1395; 22 (4) :583-601
URL: http://publij.ir/article-1-1385-fa.html
دانشگاه یزد ، shabani.akrm@gmail.com
چکیده: (4459 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش تدوین نقشۀ استراتژی خدمات کتابخانه های عمومی برای بهبود کیفیت آنها در چهار بُعد رضایت کاربران، مالی، رشد و یادگیری و فرایندهای داخلی با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری است.
روش: این پژوهش از نظر نوع هدف توصیفی و از نظر نتیجه کاربردی است و با روش پیمایش تکمقطعی و میدانی انجام شده است. شیوه گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه، مصاحبه و مطالعات کتابخانهای بود. جامعۀ آماری این پژوهش کتابخانههای عمومی شهر یزد بوده است. از بین کتابخانههای عمومی شهر یزد سه کتابخانه به صورت تصادفی انتخاب و از 7 متخصص کتابداری بهعنوان خبره برای پاسخگویی به پرسشنامه استفاده گردید. روایی پرسشنامه پژوهش حاضر توسط خبرگان و استادان دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پس از تأیید، بین خبرگان منتخب توزیع و دادهها جمعآوری شد.
یافته ها: مدل ارائهشده در این پژوهش و همچنین سطحبندی انجامشده توسط مدلسازی ساختاری تفسیری نشان میدهد که منابع مالی مورد نیاز برای انجام برنامهها و اهداف کتابخانه و بهکارگیری پرسنل دارای انگیزۀ بالا با تخصص کتابداری، در پایینترین سطح قرار دارد و بر دیگر عوامل تأثیرگذار و دارای بیشترین نفوذ است.
اصالت/ارزش: نتایج حاصل از این پژوهش میتواند اولویتبندی صحیح مسائل کتابخانهها را، از جمله ساماندهی به بخش اداری و مالی که در اولویت اول طبق این پژوهش است، یادآور شود. همچنین بهکارگیری نقشۀ استراتژی در کتابخانهها میتواند گامی مؤثر برای بهبود و ارتقاء سطح کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی باشد.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
تحليل آماري دریافت: 1394/3/15 | پذیرش: 1395/12/21 | انتشار: 1395/12/21