[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 24، شماره 2 - ( 8-1397 ) ::
دوره 24 شماره 2 صفحات 305-325 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان 7 تا 11 ساله ایرانی
نسترن پورصالحی* ، فاطمه فهیم نیا، مریم ناخدا، عباس بازرگان
دانشگاه تهران ، poursalehi@gmail.com
چکیده:   (192 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، تدوین اهداف آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان ایرانی 7-11 ساله بر اساس استانداردهای سواد اطلاعاتی ارائه شده از سوی انجمن کتابخانه­‌های مدارس آمریکا (AASL) است.
روش: برای تهیۀ اهداف آموزشی اولیۀ سواد اطلاعاتی بر اساس استاندارد AASL از روش مرور متون استفاده شد. همچنین، برای تدوین اهداف مناسب برای آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان از روش پیمایشی با ابزار پرسشنامۀ محققساخته استفاده گردید که روایی آن توسط سه تن از متخصصان تأیید، و بهوسیلۀ این ابزار، از 22 تن از کارکنان یک دبستان نظرخواهی شد. از مصاحبه با گروه متمرکز برای مشخص نمودن سن مناسب آموزش در هر هدف و ترتیب اهداف و سنین متناسب با آن استفاده شد.
یافته‌ها: یافتهها نشان داد که اهداف آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان ایرانی 7-11 ساله در سه دستۀ کلی قرار میگیرد: دسترسی مؤثر و کارآمد به اطلاعات (شناخت منابع اطلاعاتی، توانایی طرح سؤال، ترسیم شبکۀ مفهومی و غیره)، ارزیابی اطلاعات (فهم متن، تشخیص ربط با نیاز اطلاعاتی، تشخیص منابع اطلاعاتی مناسب)، استفاده از اطلاعات (توانایی سخنرانی در مقابل گروه، یادداشتبرداری، تهیۀ اسلاید، تهیۀ متن علمی با درج منابع). اهداف آموزشی استخراجشده نشان می­‌دهد که اولویت اصلی در مقطع 7-11 سال، روی آموزش دسترسی به منابع اطلاعاتی است. ارزیابی و استفاده از اطلاعات در این سن کمتر امکان آموزش دارد و تأکید در این سنین بر درک و ربط متن با نیاز اطلاعاتی و گزینش اطلاعات متناسب با آن است. با این حال روشهای بهخاطرسپاری، تصمیم‌گیری و تعاملات بین فردی نیز قابل آموزش است. علاوه بر آن، مهارت‌های نوشتاری و گفتاری (ایجاد نوشته‌­های علمی و ایراد سخنرانی مبتنی بر آن)، ساخت روزنامهدیواری و کاردستی را نیز میتوان آموزش داد.
اصالت/ارزش: ارزش این پژوهش در ارائۀ اهداف آموزشی جزءنگر و عملیاتی برای آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان 7-11 ساله، به همراه نمونۀ طرح درس و تمرین‌ است.
 

 
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‎ها: سواد اطلاعاتی، دانش­آموزان 7-11 سال، آموزش به کودکان، کودکان دبستانی.
متن کامل [PDF 833 kb]   (88 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: سواد اطلاعاتي
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poursalehi N, Fahimnia F, Nakhoda M, Bazargan A. Information Literacy Instruction for 7-11-Year-Old Iranian Children‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2018; 24 (2) :305-325
URL: http://publij.ir/article-1-1278-fa.html

پورصالحی نسترن، فهیم نیا فاطمه، ناخدا مریم، بازرگان عباس. آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان 7 تا 11 ساله ایرانی. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1397; 24 (2) :305-325

URL: http://publij.ir/article-1-1278-fa.html



دوره 24، شماره 2 - ( 8-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3790