[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 24، شماره 2 - ( 5-1397 ) ::
دوره 24 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان 7 تا 11 ساله ایرانی
نسترن پورصالحی* ، فاطمه فهیم نیا، عباس بازرگان، مریم ناخدا
دانشگاه تهران ، poursalehi@gmail.com
چکیده:   (101 مشاهده)

هدف: استخراج اهداف آموزشی جهت پیاده سازی آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان ایرانی(7-11 سال) ، مبتنی بر استانداردهای سواد اطلاعاتی ارائه شده از سوی انجمن کتابخانه­های مدارس آمریکا (AASL) مورد نظر این پژوهش است.

روش: از روش­های مرور متون (جهت تهیه اهداف آموزشی اولیه سواد اطلاعاتی بر اساس استاندارد AASL)، پیمایشی (از طریق پرسشنامه محقق ساخته جهت تهیه اهداف مناسب برای آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان از دیدگاه کادر آموزشی یک دبستان)، گروه متمرکز (از طریق مصاحبه گروهی جهت مشخص نمودن سنین مناسب آموزش هر هدف و ترتیب­بندی آن‌ها بر اساس دیدگاه کادر آموزشی یک دبستان) استفاده شد.

یافته‌ها: اهداف آموزشی مناسب برای آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان ایرانی(7-11 سال) را به سه دسته کلی دسته بندی
 می شوند: دسترسی موثر و کارامد به اطلاعات(شناخت منابع اطلاعاتی، توانایی طرح سؤال، ترسیم شبکه مفهومی و ...)، ارزیابی اطلاعات(فهم متن، تشخیص ربط با نیاز اطلاعاتی، تشخیص منابع اطلاعاتی مناسب)، استفاده از اطلاعات(توانایی سخنرانی در مقابل گروه، یادداشت برداری، اسلاید، تهیه متن علمی با درج منابع).  استخراج اهداف آموزشی از استانداردهای سواد اطلاعاتی به کودکان 7 تا 11 سال نشان می­دهد اولویت اصلی در این مقطع سنی بر آموزش دسترسی به منابع اطلاعاتی است. استاندارد مربوط به ارزیابی و استفاده از اطلاعات در این سن کمتر امکان آموزش دارد. تأکید در این سنین بر درک متن و ربط متن با نیاز اطلاعاتی و گزینش اطلاعات مناسب با نیاز اطلاعاتی است. برخی از استفاده­های اطلاعاتی نیز به خاطر سپاری، تصمیم­گیری و تعاملات بین فردی است و سایر مواردی که می‌توان در این موضوع آموزش داد تقویت مهارت‌های نوشتاری و گفتاری ( ایجاد نوشته­های علمی و ایراد سخنرانی مبتنی بر آن )، ساخت روزنامه دیواری یا دست سازه و کاردستی دانست.

اصالت/ارزش:  خروجی نهایی این پژوهش اهداف آموزشی کاملاً عملیاتی برای آموزش سواد اطلاعاتی به همراه نمونه طرح درس و نمونه تمرین‌های مورد نیاز است. استخراج اهداف آموزشی به عنوان یکی از اجزای برنامه درسی آموزش سواد اطلاعاتی اهمیت زیادی دارد.

واژه‌های کلیدی: سواد اطلاعاتی، آموزش، دانش‌آموزان، کودکان 7تا 11 سال، مدارس، استانداردها، مقطع ابتدایی
متن کامل [PDF 1144 kb]   (53 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: سواد اطلاعاتي
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poursalehi N, Fahimnia F, Bazargan A, Nakhoda M. information literacy instruction for 7-11 years Iranian children. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2018; 24 (2)
URL: http://publij.ir/article-1-1278-fa.html

پورصالحی نسترن، فهیم نیا فاطمه، بازرگان عباس، ناخدا مریم. آموزش سواد اطلاعاتی به کودکان 7 تا 11 ساله ایرانی. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1397; 24 (2)

URL: http://publij.ir/article-1-1278-fa.html



دوره 24، شماره 2 - ( 5-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3768