دوره 20، شماره 2 - ( 8-1393 )                   دوره 20 شماره 2 صفحات 297-315 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maleki Gonadish M, Riahinia N, Farzad V, Mansouriyan Y. Examining the status quo of the design of public libraries in Tehran . تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2014; 20 (2) :297-315
URL: http://publij.ir/article-1-1253-fa.html
ملکی گنادیشی مهدیه، ریاحی نیا نصرت، فرزاد ولی‌الله، منصوریان یزدان. بررسی وضعیت موجود طراحی کتابخانه‌های عمومی شهر تهران. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1393; 20 (2) :297-315

URL: http://publij.ir/article-1-1253-fa.html


دانشگاه خوارزمی ، mmg_tmu@yahoo.com
چکیده:   (4247 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارتقای سطح کیفی و کمی طراحی کتابخانه‌های عمومی شهر تهران انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با رویکرد کیفی و کمی است. جمعآوری داده‌ها با استفاده از مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامۀ محقق‌ساخته انجام شده است. دامنۀ مکانی پژوهش، کتابخانه‌های عمومی شهر تهران و دامنۀ زمانی آن اردیبهشت و خرداد سال ۱۳۹۱ است. پس از جمعآوری داده‌ها، مصاحبه‌ها مکتوب و برای تحلیل آنها از روش تحلیل محتوای کیفی و پرسشنامه‌ها نیز با استفاده از روش‌های آماری و به کمک نرم‌افزار  spss مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان دادکتابداران شاغل در کتابخانه‌های عمومی تهران از وضعیت طراحی کتابخانه رضایت ندارند و میزان اشتیاق خود را به طراحی کتابخانه ابراز داشتند. علی‌رغم میزان اشتیاق کتابداران در طراحی کتابخانه‌ها نه تنها از آنها نظرخواهی نمی‌شود؛ بلکه به پیشنهادهایی که برای جذابسازی کتابخانه ارائه می‌دهند نیز بهایی داده نمی‌شود. کتابداران مهم‌ترین موانع موجود بر سر راه طراحی کتابخانه را سازمان مادر و وسایل و تجهیزات کتابخانه بیان داشتند. همچنین نتایج نشان داد میزان رضایت کاربران از مؤلفه‌هایی که در طراحی کتابخانه‌ها الزامی هستند در اکثریت موارد پایین و در موارد کمتر در حد متوسط بوده است و به ندرت از مؤلفه‌های در نظر گرفته در طراحی رضایت داشتند.
اصالت/ارزش: بررسی پیشینه‌ها حاکی از آن است که تاکنون پژوهشی با موضوع طراحی کتابخانه‌های عمومی و بررسی میزان رضایت کتابداران و کاربران انجام نشده است.
 
متن کامل [PDF 1975 kb]   (910 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت و ارزيابي كتابخانه‌هاي عمومي
دریافت: ۱۳۹۱/۷/۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۸/۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb