دوره 21، شماره 2 - ( ویژه‌نامه خواندن 2 1394 )                   دوره 21 شماره 2 صفحات 199-215 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hariri N, karkouti S. The causes of interesting in reading popular psychology books ( Case study: The libraries of Tehran Municipality Art and Cultural Organization). Research on Information Science & Public Libraries. 2015; 21 (2) :199-215
URL: http://publij.ir/article-1-1225-fa.html
حریری نجلا، کرکوتی سارا. علل گرایش به مطالعه کتاب‌های روانشناسی عامه‌پسند مطالعه موردی: کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1394; 21 (2) :199-215

URL: http://publij.ir/article-1-1225-fa.html


دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ایران ، nadjlahariri@gmail.com
چکیده:   (3088 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف تبیین علل گرایش به مطالعۀ کتاب‌های روان‌شناسی عامه‌پسند و بررسی سودمندی این منابع انجام شده است.
روش: روش پژوهش پیمایشی- تحلیلی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامۀ محقق‌ساخته است. جامعۀ آماری شامل مراجعه‌کنندگان به کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که از بین آنها به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و با استفاده از جدول مورگان 200 نفر انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که گرایش به کتاب‌های روان‌شناسی عامه‌پسند از هر دو دسته علل اجتماعی و فردی سرچشمه می‌گیرد و علل فردی به میزان 46 درصد و علل اجتماعی به میزان 51 درصد بر این گرایش تأثیر دارند. آزمون فرضیۀ پژوهش نشان داد سهم تأثیر علل اجتماعی اندکی بیش از علل فردی است. بر اساس سایر یافته‌ها سودمندی کتاب‌ها و سازگاری آنها با فرهنگ بومی در حد متوسط برآورد گردید. در بررسی گرایش بر حسب ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مشخص شد زنان با میانگین 02/4 بیش از مردان، افراد مجرد با میانگین 62/3 بیش از افراد متأهل، افراد خانه‌دار و بیکار با میانگین 73/3 بیش از افراد شاغل و افراد با تحصیلات دیپلم و فوق دیپلم با میانگین 92/3 بیش از افراد با تحصیلات بالاتر به کتاب‌های روان‌شناسی عامه‌پسند گرایش دارند.
اصالت/ارزش: نتایج این پژوهش می‌تواند علاوه بر روشنگری کلی در مورد بخش بزرگی از ادبیات عامه، سیاست‌گزاران کتابخانه‌های عمومی را در جهت شناسایی دیدگاه مخاطبان خود در زمینۀ کتاب‌های موجود با موضوع روان‌شناسی عامه‌پسند یاری نماید.
 
متن کامل [PDF 479 kb]   (796 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت اطلاعات و مديريت دانش
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۷ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۴/۶/۱۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb