دوره 17، شماره 3 - ( 8-1390 )                   دوره 17 شماره 3 صفحات 403-426 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalali Dizaji A, Parvini Z. Appropriate Information Seeking Behavior in Web for Higher Education Students of Razi University. Research on Information Science & Public Libraries. 2011; 17 (3) :403-426
URL: http://publij.ir/article-1-121-fa.html
جلالی دیزجی علی، پروینی زهره. الگوی اطلاعیابی مناسب برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در وب . تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1390; 17 (3) :403-426

URL: http://publij.ir/article-1-121-fa.html


دانشگاه علامه طباطبایی ، Zohreh_parvini@yahoo.com
چکیده:   (8088 مشاهده)
 هدف: هدف پژوهش حاضر، کشف و تعیین رفتار اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه در محیط وب است.
روش: روش تحقیق بهکار گرفته شده در بخش کمی، پیمایشی بوده و در بخش کیفی نظریهپردازی دادهبنیاد است. تحلیل دادهها با استفاده از ویرایش 11 نرم افزار اِس. پی. اِس. اِس در بخش تحقیق پیمایشی و در بخش کیفی با استفاده از نظریهپردازی دادهبنیاد متأثر از الگوی مهو و تیبو انجام شده است.
یافتهها: پژوهش حاضر در خصوص میزان آشنایی دانشجویان با روشها و ابزارهای جستوجو، میزان آشنایی دانشجویان با انواع منابع وب، و رفتار اطلاعیابی دانشجویان رشتههای مختلف در سطوح جستوجو، دستیابی و پردازش به نتایج معنیداری دست یافت. همچنین دادههای حاصل از آزمون لون نشان داد که رفتار اطلاعیابی دانشجویان رشتههای فنی در سطح بالا و رشتههای کشاورزی و علوم انسانی در سطح پایین است. در بخش کیفی، نتایج نشان میدهد که الگوی اطلاعیابی مناسب دانشجویان دارای هشت مرحله است که سه مرحلۀ شروع، پیگیری و مرور در سطح جستوجو، دو مرحلۀ گزینش و بهروزرسانی در سطح دستیابی، و سه مرحلۀ فایل کردن، آرشیو کردن و سازماندهی اطلاعات در سطح پردازش میباشد.
اصالت/ ارزش: بر اساس تحقیقاتی از این دست می‌توان به پیش‌بینی نیازهای اطلاعاتی و تسهیل مسیرهای اصلی دسترسی کاربران به منابع پرداخت و به کاربران کمک کرد تا با اتلاف وقت کمتر و بهرهوری بیشتر به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند.
 
متن کامل [PDF 396 kb]   (879 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۲۷ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۲/۴/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb