دوره 17، شماره 3 - ( 8-1390 )                   دوره 17 شماره 3 صفحات 381-401 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradpour R, Maahvash M. Evaluating the Satisfaction Level of the Users of Public Libraries in North Khorasan Province Regarding the Libraries’ Architecture . Research on Information Science & Public Libraries. 2011; 17 (3) :381-401
URL: http://publij.ir/article-1-120-fa.html
مرادپور رضا، مهوش محمد. میزان رضایت‌مندی استفاده‌کنندگان کتابخانه‌های عمومی استان خراسان شمالی از فضا و معماری کتابخانه‌ها . تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1390; 17 (3) :381-401

URL: http://publij.ir/article-1-120-fa.html


دانشگاه بجنورد ، rmoradpour@gmail.com
چکیده:   (9240 مشاهده)
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین میزان رضایت‌مندی استفاده‌کنندگان کتابخانه­های عمومی خراسان شمالی از معماری کتابخانه‌ها و بررسی نقاط قوت و ضعف معماری آن‌ها می‌باشد.
روش: روش پژوهش پیمایشی- توصیفی و ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه است. جامعه آماری شامل کلیه افراد شهرنشین استان خراسان شمالی که امکان استفاده از کتابخانه­های عمومی را دارند و نیز کتابداران و مدیران کتابخانه‌های عمومی می­باشد. حجم نمونه آماری 140 نفر برآورد و برای نمونه­گیری از روش تصادفی طبقه­بندی شده استفاده گردید. همچنین بررسی و تحلیل داده­ها به کمک نرم­افزار spss16 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که میزان رضایت‌مندی در 5 معیار از 9 معیار معرفی شده، کم‌تر از حد متوسط (3) است. همچنین بالاترین میانگین وزنی (3.34) تنها اندکی بالاتر از حد متوسط (3) است. بنابراین چنین به‌نظر می­رسد که میزان رضایت‌مندی در معیارهای عمومی ارزیابی معماری کتابخانه‌ها در مجموع نسبتاً پایین است. از ‌نظر پرسش­شوندگان وجود فضاهای جنبی و رفاهی نسبتاً مهم توصیف شد. میانگین­های وزنی پرسش­های مربوط به میزان مشکلات و ضعف­های معماری فضاهای اصلی کتابخانه­ها (3.17 تا 4.03) نشان داد که از نظر پرسش­شوندگان معماری داخلی فضاهای اصلی کتابخانه­ها در مجموع دارای شرایط نامطلوبی بوده و مشکلات زیادی دارد. همچنین بین «میزان رضایت‌مندی کلی از فضاهای کتابخانه» و سایر معیارهای عمومی ارزیابی معماری کتابخانه رابطه معنی‌دار و مستقیم مشاهده شد. بین «میزان رضایت‌مندی کلی از فضاهای کتابخانه» در بین سه گروه مدیران، کتابداران و مراجعان، تفاوت معنی‌دارای مشاهده نشد.
اصالت/ارزش: یافته‌های این پژوهش می­تواند به مسئولان و مدیران بخش­های مرتبط در شناسایی نقاط قوت و ضعف معماری فضاهای کتابخانه­ای و در تصمیم­سازی و سیاست­گذاری متناسب کمک کند. همچنین یافته‌های این پژوهش می­تواند به برنامه­ریزان، مشاوران، طراحان و معماران کتابخانه در برنامه­ریزی کالبدی مناسب و طراحی کارآمد و هماهنگ با نیازهای مراجعان یاری رساند.
 
متن کامل [PDF 397 kb]   (1587 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: تحليل آماري
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۴/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۴/۲۷ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۲/۴/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb