دوره 23، شماره 3 - ( 9-1396 )                   دوره 23 شماره 3 صفحات 299-319 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naghavi S A, Asadi M M, Mirghafoori S H. Scheduling Priorities of the Key Factors in Implementation of Organizational Spirituality: A Case Study of Public Libraries in Yazd City of Iran . تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2017; 23 (3) :299-319
URL: http://publij.ir/article-1-1146-fa.html
نقوی علی، اسعدی میرمحمد، میرغفوری حبیب اله. شناسایی و اولویت‌بندی عوامل کلیدی در پیاده‌سازی معنویت سازمانی: مطالعه موردی کتابخانه‌های عمومی شهر یزد . تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1396; 23 (3) :299-319

URL: http://publij.ir/article-1-1146-fa.html


دانشگاه علم و هنر ، seyed_ali2006@yahoo.com
چکیده:   (744 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش شناسایی و اولویت ­بندی عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی در کتابخانه­های عمومی شهر یزد است.
روش: روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده­ها، توصیفی از نوع پیمایشی بوده و ابزار جمع­آوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه است. جامعه آماری این پژوهش از دو بخش تشکیل شده است، بدینصورت که در بخش اول به­ منظور شناسایی عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی در کتابخانه­های عمومی شهر یزد بر اساس منطق مدل­های تحلیل عاملی، یک نمونه 111 نفری از کتابداران شاغل در کتابخانه­های عمومی شهر یزد به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در بخش دوم به­منظور اولویت­بندی عوامل کلیدی شناسایی شده، از 10 نفر از اساتید دانشگاه که تسلط علمی و عملی بر موضوع تحقیق داشتند، استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم­افزار­ SPSS برای انجام آمار توصیفی و نرم­افزار LISREL جهت انجام تحلیل عامل تأییدی و مد­ل­سازی معادله ساختاری (SEM) استفاده شده است.
یافته­ ها: یافته­ ها نشان داد که 8 عامل فضائل، فضای معنوی، محتوا، ساختار، رهبری، فرهنگ، ایمان و انگیزش به­عنوان عوامل مؤثر بر معنویت سازمانی به­شمار می­روند و رابطه میان این 8 عامل معنادار می‌باشد. همچنین نتایج مدل­سازی ساختاری تفسیری نشان داد که عامل رهبری بالاترین قدرت نفوذ و کم­ترین وابستگی را در بین 7 عامل کلیدی دیگر دارد.
اصالت/ارزش: این تحقیق، نشان‌دهنده اثرگذاری بالای عامل رهبری در معنویت سازمانی است و بنابراین، اَبعاد این عامل می‌بایست مورد مداقه بیشتر قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 800 kb]   (258 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: پژوهش در كتابداري و اطلاع‌رساني
دریافت: ۱۳۹۳/۳/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb