Research on Information Science and Public Libraries
تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی
Research on Information Science and Public Libraries
Literature & Humanities
http://publij.ir
1
admin
2645-5730
2645-6117
10.61186/publij
fa
jalali
1389
8
1
gregorian
2010
11
1
16
3
online
1
fulltext
fa
دیدگاه جامعه کتابداری و اطلاعرسانی در خصوص تغییر در محتوا، آموزش و عنوان رشته
Viewpoints of LIS Society Concerning Change in Content, Teaching, and Title of the Discipline
كمّي
quantitative
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف:</span></span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">این پژوهش بهدنبال بررسی دیدگاه جامعه کتابداری و اطلاع­رسانی در خصوص تغییر در سه حوزه­ عنوان، محتوا و آموزش این رشته بوده و درصدد بررسی این مسأله مبنایی است که تغییر در<br>
حوزه­های مختلف کتابداری و اطلاع­رسانی از دیدگاه متخصصان و کارکنان و دانشجویان این رشته چه اَبعاد و گستره­ای را در بر می­گیرد و اولویت تغییرات از نظر آنها میبایست به چه صورت باشد و آیا توافقی بین جامعه کتابداری و اطلاعرسانی در خصوص این تغییرات وجود دارد یا خیر. </span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">روش:</span></span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و بنا به ماهیت موضوع، اهداف پژوهش و سؤالات، از پیمایش بهره گرفته شده است. در این پژوهش، نظرات 275 نفر از اعضای جامعه حرفهای (هیأت علمی، دانشجو و کتابدار) گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. برای آزمودن پرسشهای پژوهش از آزمون­های آماری فریدمن، کروسکالوالیس و تحلیل واریانس استفاده شد. </span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> نتایج آزمون فریدمن نشان داد که اولویت تغییر در بین جامعه کتابداری و اطلاع­رسانی به ترتیب عبارت از تغییر در عنوان، محتوا و سپس آموزش است. همچنین آزمون کروسکالوالیس و تحلیل واریانس نشان داد که سه گروه جامعه مخاطب نسبت به تغییر در حوزه محتوا و آموزش نظر یکسانی دارند ولی نسبت به عنوان رشته نظر یکسانی ندارند. </span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">اصالت/ارزش:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> تاکنون بحثهای مربوط به تغییر در حوزههای مختلف کتابداری و اطلاعرسانی بهصورت نظرات شخصی و بحثهایی بوده است که در اظهارنظرهای افراد مورد توجه قرار گرفته و یا تنها نظرات بخشی از جامعه این رشته منعکس شده است. در این تحقیق با مراجعه به نظرات سه گروه از اعضای جامعه حرفهای کتابداری و اطلاعرسانی، اولویت مورد نظر آنها برای تغییر در عنوان، محتوا و آموزش رشته مورد بررسی قرار گرفته است. </span></span></span><br>
<strong>Purpose:</strong> Herein, we seek to study the viewpoints of librarianship and information science society regarding change in title, content, and teaching of this discipline and it is aimed to study those fundamental dimensions of changes in different fields of this discipline encompass from viewpoint of LIS experts, staff, and students. Also, what are the change priorities from their point of view and is there consensus in LIS society regarding these changes?<br>
<strong>Methodology:</strong> This is an applied study and we have made use of survey study due to nature of the subject, as well as goals of the study and questions. Viewpoints of 275 members of professional society (faculty members, students, and librarians) were collected and analyzed. A researcher-made questionnaire was used for data collection. Also, statistical tests including Friedman test, Kruskal-Wallis test, and ANOVA were applied to test the research questions.<br>
<strong>Findings:</strong> Results of Friedman test indicated that change priority from viewpoint of LIS society in order of significance is change in title, content, and teaching. Furthermore, Kruskal-Wallis and ANOVA tests showed that the three mentioned groups of LIS society have consensus for change in content and teaching; however, no such consensus exists regarding change in the title.<br>
<strong>Originality/Value:</strong> So far, debates related to changes in different scopes of librarianship and information science has been made either as personal opinions and discussions or as those reflecting the viewpoints of merely a part of LIS society. In the present research, through survey of viewpoints expressed by three groups of members of LIS professional society, their desired priorities regarding change in title, content, and teaching of the major were studied.<br>
کتابداری و اطلاع رسانی, نظرسنجی, محتوای دروس, سرفصل دروس, عنوان رشته
Librarianship and information science, Poll, Course content, Course outline, Title of Discipline
59
85
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-64&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Hasanzadeh
محمد
حسنزاده
hasanzadeh@modares.ac.ir
10031947532846007336
10031947532846007336
Yes
Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیتمدرس
Zeinab
Ghauri
زینب
غیوری
somayeghauri@yahoo.com
10031947532846007337
10031947532846007337
No
Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیتمدرس