Research on Information Science and Public Libraries
تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی
Research on Information Science and Public Libraries
Literature & Humanities
http://publij.ir
1
admin
2645-5730
2645-6117
10.61186/publij
fa
jalali
1389
8
1
gregorian
2010
11
1
16
3
online
1
fulltext
fa
نقش هوش هیجانی کتابداران در اتخاذ استراتژیهای مدیریت تعارض
Role of Librarians’ Emotional Intelligence in Applying Conflict Management Strategies
كمّي
quantitative
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف:</span></span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش هوش هیجانی کتابداران در اتخاذ استراتژیهای مدیریت تعارض است</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;">.</span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">روش:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> پژوهش حاضر از نظر هدف، در زمرۀ پژوهش</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">های کاربردی و از نظر روش جمع</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">آوری داده</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">ها، توصیفی می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">باشد و از جمله طرح</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">های همبستگی محسوب میشود. دادههای مورد نیاز به کمک ابزار پرسشنامه گردآوری شده است. برای سنجش </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;">EQ</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> از «آزمون هوش هیجانی برادبری و گریوز» و برای بررسی «وضعیت سبک</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">های استراتژی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">های مدیریت تعارض» از پرسشنامۀ ارائه شده توسط پوتنام و ویلسون استفاده شده</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیه کتابداران مرد و زن شاغل در کتابخانههای عمومی شهر تهران می‏باشد که به روش نمونه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">گیری تصادفی خوشهای تعداد 100 نفر به</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">عنوان گروه نمونه در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل آماری علاوه بر شاخص</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">های آمار توصیفی و جداول و نمودارهای فراوانی، از آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"> t </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">مستقل، آزمون تحلیل واریانس یک‏راهه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"> (ANOVA) </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">و رگرسیون چندگانه (گام به گام) استفاده شد</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;">.</span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> بر اساس نتایج حاصله، اتخاذ استراتژی‏ راه‏حل‏گرایی در کارکنان دارای هوش هیجانی بالا، به طور معناداری بیش از کارکنان دارای هوش هیجانی پایین می‏باشد (001/0></span></span></span><span dir="LTR" style="position:relative;top:-2.0pt;"><span style="color:black;">p</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">) اما این تفاوت در استراتژی‏های عدم مقابله و کنترل مشاهده نشد.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">اصالت/ارزش:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> نتایج این پژوهش میتواند زمینۀ آموزش مؤثر کتابداران کتابخانه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">های عمومی را فراهم نموده و نیز در انتخاب افراد مناسب</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">تر برای شغل کتابداری مفید باشد. </span></span></span><br>
<strong>Purpose:</strong> Studying the role of librarians’ emotional intelligence in applying conflict management strategies is the aim of this research.<br>
<strong>Methodology:</strong> Concerning its goal, the present research is among applied studies and regarding data collection, it follows descriptive method and is of correlation type. The essential data were collected by questionnaire. EQ test of Bradberry and Greaves was used, and in order to study the status of the styles of conflict management strategies the questionnaire proposed by Putnam and Wilson was utilized. The population under study included all male and female librarians employed in public libraries of Tehran, and 100 individuals out of them were considered as sample group by random cluster sampling. For statistical analysis, in addition to descriptive statistics indices and tables and abundance graphs, some other tests were utilized including test of significance of Pierson’s correlation coefficient, independent <em>t</em>-test, one-way analysis of variance (ANOVA), and multiple regression analysis.<br>
<strong>Findings:</strong> Based upon the results obtained, applying the solution-oriented strategy in staff with high EQ is significantly more than those with low EQ (p<0.001); however, no significant difference was observed for non-intervention and control strategies.<br>
<strong>Originality/Value:</strong> Results of this research can provide an effective education background for librarians of public libraries and also be useful in selection of more suitable individuals for librarianship.<br>
هوش هیجانی, مدیریت تعارض, کتابدار, کتابخانۀ عمومی
Emotional intelligence, Conflict management, Librarian, Public library.
39
57
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-63&slc_lang=fa&sid=1
Manouchehr
Ansari
منوچهر
انصاری
mansari@ut.ac.ir
10031947532846007333
10031947532846007333
No
University of Tehran
دانشگاه تهران
Taher
Roshandel Arbatani
طاهر
روشندل اربطانی
arbatani@ut.ac.ir
10031947532846007334
10031947532846007334
No
University of Tehran
دانشگاه تهران
Tayebeh
Alipour
طیبه
علیپور
sh_talipour@yahoo.com
10031947532846007335
10031947532846007335
Yes
University of Tehran
دانشگاه تهران