Research on Information Science and Public Libraries
تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی
Research on Information Science and Public Libraries
Literature & Humanities
http://publij.ir
1
admin
2645-5730
2645-6117
10.61186/publij
fa
jalali
1374
5
1
gregorian
1995
8
1
5
1
online
1
fulltext
fa
علائم ونشانه ها در کتابخانه به ویژه کتابخانه های کودک ونوجوان
كيفي
qualitative
هدف کلی خدمات کتابخانه ای برای کودکان ونوجوانان آن است که همه کدکان از نخستین روزی که با تصاویر وکلمات آشنا می شوند با هنگامی که خدمات عادی کتابخانه های بزرگسالان پاسخگوی نیاز آنان است،به آسانی به کتب و سایر مواد کتابخانه ای دسترسی پیدا کنند و از آنجا که راهنمایی در این کتابخانه ها یکی از ارکان مهم به حساب می آید باید به آن توجه بیشتری کرد.این راهنمایی ها از چهار طریق می تواند انجام گیرد:کلامی،نوشتاری،تصویری یا ترکیبی از دو نوع آخر.ولی از این رو که کودکان در سالهای اولیه دبستان از قدرت اندکی در خواندن وبیان خواسته های خویش برخوردارند،در این حالت وجود تابلوها و علائم تصویری وبا تصویری نوشتاری می تواند کمک موثری در راهنمایی او، از لحاظ جهت یابی در کتابخانه، یا از جهت پیدا کردن موضوع مورد نظر خود در بین موادمختلف کتابخانه ای(کتاب،نوار صوتی،نوار ویدئویی)و امثال آن باشد. نوشتۀ حاضر به مسئله فوق و بررسی آن در میان اعضای کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران می پردازد که تعداد آن به31 باب می رسد.
علائم ونشانه ها، کتابخانه های کودک ونوجوان،نشانه های تصویری،سیستم نمادها،علائم خارجی
69
78
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-387&slc_lang=fa&sid=1
فرامرز
هنروران
10031947532846001566
10031947532846001566
Yes
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی