Research on Information Science and Public Libraries
تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی
Research on Information Science and Public Libraries
Literature & Humanities
http://publij.ir
1
admin
2645-5730
2645-6117
10.61186/publij
fa
jalali
1387
7
1
gregorian
2008
10
1
14
3
online
1
fulltext
fa
بررسی تاثیر برنامههای آموزشی غیررسمی کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اصفهان بر ارتقاء سواد اطلاعاتی دانشآموزان از دیدگاه کتابداران و آموزگاران
Librarians and teachers view of Impact analysis of non-curriculum training programs offered at Center for intellectual Development of Children and Adolescents Libraries at Metro Isfahan with respect to enhancing information literacy
مطالعات اجتماعي
Social Studies
كمّي
quantitative
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرکتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اصفهان بر ارتقاء سواد اطلاعاتی دانشآموزان از دیدگاه کتابداران و آموزگاران پرداخته است. روش این پژوهش پیمایشی و دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. جامعه آماری این تحقیق 44 نفر از آموزگاران مدارس و کتابداران کتابخانههایی است که به صورت مشترک در طرح خودگردان شهرستان اصفهان شرکت دارند. نتایج حاصل از بررسی دادهها مبین این امر است که برنامههای آموزشی غیررسمی کتابخانههای کانون موجب ارتقاء مهارتهای سواد اطلاعاتی دانشآموزان میشود. برنامههای مذکور در ایجاد و ارتقاء مهارتهایی مانند حس کنجکاوی و روحیه پرسشگری، انتخاب و جستجوی منابع اطلاعاتی مناسب، تفکر انتقادی و خلاق و انجام کارهای گروهی موثر بوده است.
The present study attempts to represent the views of librarians and teachers regarding the impact of the libraries operated by the Center for Intellectual Development of Children and Adolescents (CIDCA) Kanon Parvaresh Fekry-e Koodakan va Nowjavanan on elevating the information literacy of students. Using a survey method, data were collected via a questionnaire. Forty-Four teachers and librarians of libraries participating in Isfahan Self-management Plan were selected. The findings illustrated that non-curriculum training programs at CIDCA libraries contribute to enhancement of information literacy among students. The said programs had an impact on development and enhancement of skills such as curiosity and inquisitiveness, selection and searching of suitable information resources, critical and creative thinking and teamwork.
آموزش غیررسمی, سواد اطلاعاتی, کتابدار, آموزگار, دانشآموز
Informal training, information literacy, librarian, teacher, student
83
98
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-10&slc_lang=fa&sid=1
مینا
افشار
mina_afshar2003@yahoo.com
10031947532846007432
10031947532846007432
Yes
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
فرشید
دانش
afshari@mng.mui.ac.ir
10031947532846007433
10031947532846007433
No
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان