Research on Information Science and Public Libraries
تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی
Research on Information Science and Public Libraries
Literature & Humanities
http://publij.ir
1
admin
2645-5730
2645-6117
10.61186/publij
fa
jalali
1392
2
1
gregorian
2013
5
1
19
1
online
1
fulltext
fa
پیشنهاد چارچوبی نو برای کتابشناسی توصیفی- تحلیلی با تأکید بر دیدگاه انتقادی
Proposing an Alternative Framework for Evaluating Annotative Bibliographies
مطالعات کودک و نوجوان
Child and Adolescent Studies
كمّي
quantitative
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">:</span></span></span></strong> <span style="font-family:b zar;">با توجه به اهمیت کتابشناسی در تهیه منابع کتابخانه، ضروری است که آنها بر مبنای چارچوبی سازمانمند تنظیم شوند تا از اِتلاف زمان و هزینه، نارضایتی مخاطبان، یکدست نبودن ساختار و ارزیابی سطحی جلوگیری شود. از آنجایی که بررسی متون حاکی از نبود چنین ابزاری برای تدوین و نقد کتابشناسیها بود، هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبی توصیفی- تحلیلی در این راستا بوده است</span><span dir="LTR">. </span><br>
<strong><span style="font-family:arial,sans-serif;">روش</span></strong><strong><span dir="LTR">:</span></strong> <span style="font-family:b zar;">پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای اَسنادی است.</span><span dir="LTR"> </span><span style="font-family:b zar;">با اتخاذ رویکردی کیفی، سه دسته از متون مرتبط با موضوع و مسئله پژوهش</span><span style="font-family:b zar;"> شامل: 1. متون کتابشناسی (400 منبع)؛ 2. چارچوبهای کتابشناسی در متون انگلیسی (در سطحی محدودتر و در دسترس)؛ 3. متون روش تحقیق و مرجعشناسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی، بررسی شدند.</span><span dir="LTR"> </span><span style="font-family:b zar;">با توجه به اصل اشباع مقولههاگردآوری دادهها تا جایی ادامه یافت که دیگر اطلاعات جدیدی در راستای مسئله تحقیق به دست نیاید. فیشها به شیوه تحلیل محتوای کیفی بررسی، دستهبندی و تحلیل شدند و مقولههای لازم استخراج شدند</span><span dir="LTR">. </span><span style="font-family:b zar;">تعدیل و اصلاح مقولهها و چارچوب به دستآمده تا پایان تحقیق همچنان ادامه داشت ضمن آنکه با استفاده از نظرات متخصصان مربوط و نیز پیادهسازی بر روی 10 کتاب در حوزه اسطوره نیز اعتباریابی گردید</span><span dir="LTR">. </span><br>
<strong><span style="font-family:arial,sans-serif;">نتایج</span></strong><strong><span dir="LTR">:</span></strong> <span style="font-family:b zar;">با تحلیل محتوای کیفی، چارچوبی شامل دو قسمت توصیفی و تحلیلی حاصل شد. 3 مقوله فرعی به دست آمده در بخش توصیفی، اطلاعات کتابشناختی، معرفی کوتاه نویسنده، آثار او، اجزای کتاب و رئوس مطالب را دربر میگیرد. بخش تحلیلی خود به دو قسمت موضوعی و انتقادی تقسیم شد. مقولههای فرعی به دست آمده در قسمت موضوعی شامل 3 مورد هدف نویسنده به لحاظ موضوعی، هدف نویسنده به لحاظ نوع مخاطب و نوع اثر به لحاظ تأثیرگذاری است. در قسمت انتقادی نیز که سهم عمده چارچوب حاصل را به خود اختصاص داد، 20 مقوله فرعی شامل چاپ کتاب، اعتبار ناشر، اعتبار نویسنده، تطابق عنوان کتاب با محتوای آن، فهرست مطالب، ارزشیابی پیشگفتار و مقدمه، سبک و نثر، ویژگی منحصر به فرد کتاب، تحلیل مطالب</span><a name="OLE_LINK32"><span dir="RTL"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">میزان دستیابی نویسنده به هدف (به لحاظ</span></span></span></a><span dir="RTL"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> موضوعی)،</span></span></span><span style="font-family:b zar;"> موضوعی)، میزان دستیابی نویسنده به هدف (به لحاظ تطابق با مخاطب)، میزان پوشش مباحث اصلی کتاب، دیدگاه حاکم بر کتاب یا نشانههای سوگیری نویسنده، استقلال مطالب کتاب، نتیجهگیری، جدولها و نمونهها، پانویسها و پینویسها، منابع، نمایهها و وضعیت ترجمه، به دست آمد</span><span dir="LTR">. </span><br>
<strong><span style="font-family:arial,sans-serif;">اصالت/ارزش</span></strong><strong><span dir="LTR">:</span></strong> <span style="font-family:b zar;">چارچوب حتیالامکان جامع، مانع و نوین حاصل از پژوهش حاضر میتواند در تدوین و ارزیابی کتابها و کتابشناسیها استفاده شود و راهنمای نویسندگان، محققان، منتقدان و مخاطبان آنها باشد و فعالیتهای علمی مربوط را هدفمند و یکدست کند</span><span dir="LTR">.</span><br>
<strong>Purpose:</strong> composing and formulating bibliography is key activity in scientific area. It is necessary to conduct this activity on the basis of an organized and coherent framework in order to prevent wasting time and cost, unwillingness of audiences, incoherency of book description/analysis structure, and imperfect evaluation. Since the lack of such tool to formulation of bibliographies is evident with respect to literature review, the purpose of this research is to produce a descriptive-annotated framework.<br>
<strong>Methodology:</strong> This study is a documentary research. Since the research approach was qualitative, the purposive sampling was used. So, three following kinds of resources related to the research problem, were studied: 1) Bibliographic resources (400 books), 2) English bibliographic frameworks (in bounded level), 3) methodology and reference work resources in the library and information science area. In addition, the saturation principle was considered in data gathering and analyzing. In order to data gathering, necessary criteria for preparing proposed framework were extracted from the resources. Then the recorded data was analyzed in the qualitative content analysis way and classified to the related categories. Refining the prepared framework was continued up to the terminating the research, and its' reliability was evaluated based on the professionals opinions and by testing on 10 books in myth area.<br>
<strong>Findings:</strong> The final framework includes two main parts: descriptive and annotated. 3 sub-categories of the first part are: bibliographic information, a brief introduction to the author and its' works and book chapters and outline. The annotated part includes subject-oriented and critical sections that the first section includes the author purpose in terms of subject, author purpose in terms of kinds of audience, and the kind of work in terms of affecting. In the critical section that is the main part of the framework, 20 following sub-categories were extracted: Book print, the publisher credit, the author credit, consistency between book’s title and content, table of contents, evaluating of the preface and introduction, style and prose, book unique attribute, analyzing the content, the extent of achieving to purpose by author in terms of subject and of coherency with audiences, the coverage extent of book key issues, author’s view or bias, book contents independency, conclusion, tables and examples, footnotes, references, indices and translation quality. Finally some suggestions based on this research were offered for the future studies and conducting similar researches.<br>
<strong>Originality/value: </strong>The new, comprehensive and precise framework proposed by this research can be suitable for formulation and evaluation of bibliographies. Besides, it can be a good reference for authors, researchers, critics and audiences to make purposeful and coherent book review, analysis and description.<br>
کتابشناسی, کتابشناسی توصیفی, کتابشناسی تحلیلی, کتابشناسی انتقادی
Bibliography, descriptive bibliography, annotated bibliography, critical bibliography
21
51
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-171&slc_lang=fa&sid=1
Leila
Abdi
لیلا
عبدی
leilaabdi27@yahoo.com
10031947532846007081
10031947532846007081
Yes
Shiraz University
دانشگاه شیراز
Akbar
Sayadkuh
اکبر
صیادکوه
sayadkoh@hafezshirzu.ac.ir
10031947532846007082
10031947532846007082
No
Shiraz University
دانشگاه شیراز
Ameneh
Taherian
آمنه سادات
طاهریان
ataherian_shirazu@yahoo.com
10031947532846007083
10031947532846007083
No
Shahid Chamran University
دانشگاه شهید چمران اهواز