Research on Information Science and Public Libraries
تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی
Research on Information Science and Public Libraries
Literature & Humanities
http://publij.ir
1
admin
2645-5730
2645-6117
10.61186/publij
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
20
4
online
1
fulltext
fa
مطالعه تطبیقی مراحل دانشنامه نگاری در دانشنامه جهان اسلام و دایرهالمعارف اسلام (چاپ لیدن)
A Comparative Study of the Encyclopedia Compilation Process in the Encyclopedia World of Islam & Encyclopedia of Islam – Leiden
كتابسنجي، علمسنجي، وبسنجي، اطلاعسنجي
Bibliometrics, Sientometrics, Webometrics, Informetrics
كمّي
quantitative
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;"><strong>هدف</strong>: </span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف پژوهش حاضر، مقایسه و ارزیابی <em>دانشنامۀ جهان اسلام</em> «<em>دجا</em>» و <em>دایره</em></span></span></span></span><em><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span></span></em><em><span style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">المعارف اسلام</span></span></span></span></em><span style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;"> «<em>دما</em>» در روند دانشنامه‏نویسی و تحلیل محتوای ارزیابانه آن دو است.</span></span></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">روش: </span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">این پژوهش به صورت تحلیل محتوا و پیمایش تطبیقی انجام شده است. جامعۀ آماری 115 نفر اعضای هیئت علمی بنیاد دایره</span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">المعارف اسلامی و مدخل‏های این دو کتاب هستند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش پیمایش تطبیقی پرسشنامه و در بخش تحلیل محتوا، فیش</span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">برداری و نرم</span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">افزار دریچه است. اطلاعات با استفاده از نرم‏افزار آماری </span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">SPSS</span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;"> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.</span></span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته‏ ها: </span></span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">در هر دو دانشنامه موضوع جغرافیا، تاریخ و زبان و ادبیات به ترتیب بیشترین میزان مدخل‏‏ها را به خود اختصاص داده</span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">‏اند. بر اساس آزمون های </span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">T</span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;"> ، در اکثر زمینه‏ها رعایت شاخص‏ها در حدّ قابل قبول است. میزان رعایت همۀ شاخص</span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">ها در هر دو اثر در حد زیاد و یا بسیار زیاد است و فقط شاخص «مؤلف» در «دجا» در حد متوسط و یا حتی کم</span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">‎</span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">رعایت شده‏ است. درصد تحقّق شاخص‏‏های «استناد» و «ویرایش» در «دجا» بالاتر از «دما» است. اما درصد تحقق شاخص‏های «مدخل»، «مؤلف»، «نشر» و «تألیف و ترجمه» در«دما» بالاتر از «دجا» بوده است.</span></span></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;"><strong>اصالت/ ارزش</strong>:</span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;"> جنبه‏ های گوناگون تولید دانشنامه‏های هم موضوع به ندرت مورد نقد و بررسی قرار گرفته‏اند. این مسئله سبب شده‏ برخی نقاط افتراق و تشابه آنها از نظر مخاطبان پوشیده بماند. نتایج حاصل از این پژوهش می‏تواند برخی وجه تمایز و تشابه آنها را برای مراجعان و سازمان‏های ذیربط عیان کند.</span></span></span></span><br>
<strong><span dir="LTR">Purpose: </span></strong><span dir="LTR">the present paper compares two reference books the Encyclopedia World of Islam & Encyclopedia of Islam– Leiden with regard to the whole process of compiling the encyclopedia, and to conduct an evaluative content analysis . </span><br>
<strong><span dir="LTR">Methodology: </span></strong><span dir="LTR">This is a comparative survey and a study of content analysis. The data collection tool in the comparative survey section is a questionnaire, and in the content analysis section it is the note taking method together with the Daricheh software package. The statistical population of this study consists of are </span>‏<span dir="LTR">115 faculty members of the Islamic Encyclopedia Foundation together with all of the entries from these two reference books. The gathered data has been analyzed using SPSS software.</span><br>
<strong><span dir="LTR">Findings: </span></strong><span dir="LTR">The highest number of entries in both resources is related to geographical, historical, and language & literature topics. According to the T-test used in evaluating indexes/indicators of the procedures of compiling encyclopedias, in most cases indexes/indicators appear to be in an acceptable status/range i.e. all of the</span> <span dir="LTR">indexes/indicators</span> <span dir="LTR">in both resources have been addressed properly , but for the "author" index/indicator a middle</span> <span dir="LTR">or even very low status is observed in the <em>Encyclopedia world of Islam</em>. The status for the two indexes/indicators of</span> <span dir="LTR">"citation" and "edition" in the <em>Encyclopedia world of Islam</em> is higher than that in the <em>Encyclopedia of Islam</em>. Furthermore, the status of other indexes/ indicators including "entry", "author", "publication" and "compilation and translation" in <em>the Encyclopedia of Islam</em> is higher than in the <em>Encyclopedia world of Islam</em>.</span><br>
<strong><span dir="LTR">Originality/value:</span></strong><span dir="LTR"> A aspects of the compilation process within encyclopedias from the same field are rarely evaluated and compared. The result is that some of the differences and similarities are undefined for the readers. The results of the present study could clarify some of the aspects for their readers and relevant organizations.</span><br>
دایرهالمعارف , دانشنامۀ جهان اسلام, دایرهالمعارف اسلام, دانشنامهنویسی.
Encyclopedias, Encyclopedia world of Islam, Encyclopedia of Islam, Encyclopedia Compilation.
751
770
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-464-1&slc_lang=fa&sid=1
seyyed ahmad
hosseinzadeh
سید احمد
حسین زاده
hoseinzadeh.1355@yahoo.com
10031947532846006916
10031947532846006916
Yes
islamic encyclopedia foundation
بنیاد دایره المعارف اسلامی
fereshteh
sepehr
فرشته
سپهر
fereshteh.sepehr@yahoo.com
10031947532846006917
10031947532846006917
No
azad islamic university
دانشگاه آزاد اسلامی