Research on Information Science and Public Libraries
تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی
Research on Information Science and Public Libraries
Literature & Humanities
http://publij.ir
1
admin
2645-5730
2645-6117
10.61186/publij
fa
jalali
1391
8
1
gregorian
2012
11
1
18
2
online
1
fulltext
fa
میزان بهکارگیری مؤلفههای مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی
A Study of Application of TQM (Total Quality Management) in the Library, Museum and Documentation Center of the Islamic Parliament
خدمات کتابخانهای برای خانوادهها و ارتقای فرهنگ عمومی
Libraries Services for Promoting Families and Culture
كمّي
quantitative
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان بهکارگیری مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی انجام گرفته است. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">روش پژوهش:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> روش پژوهش پیمایشی- توصیفی و جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه است. جامعه پژوهش کلیه مدیران و کارمندان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی است (180 نفر) که از میان آنها با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 63 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند و اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از روش آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین چهار شاخص رهبری برابر با 11.91، بهبود مستمر برابر با 10.98، رویکرد فرآیندی برابر با 9.9، و مشارکت کارکنان برابر با 9.2 در مقایسه با میانگین 12.5 که در این استاندارد برای شاخصهای 5 مؤلفهای تعیین شده کمتر از حد معمول است. همچنین میانگین سه شاخص رویکرد سیستمی به مدیریت برابر با 8.4، رویکرد واقعی به تصمیمگیریها برابر با 9.10، و ارتباط سودمند و دوطرفه با تأمینکنندگان برابر با 7.64 است که در مقایسه با میانگین 10 که در این استاندارد برای شاخصهای 4 مؤلفهای تعیین شده، کمتر از حد معمول است. تنها میانگین شاخص توجه به کاربران برابر 12.4 است که در مقایسه با میانگین 12.5 تقریباً برابر است. از آزمون فرضیههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که بهکارگیری مدیریت کیفیت در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی بهطور معنیداری در حد کم رعایت شده است. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">اصالت/ارزش:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> باتوجه به وضعیت نامطلوب کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی از نظر استقرار مؤلفههای مدیریت کیفیت فراگیر؛ این پژوهش پیشنهادهایی بهمنظور بهبود وضع موجود و رسیدن به سطح مطلوب و فعلیت یافتن یک نظام جامع ارائه میدهد.</span></span><br>
<strong>Purpose: </strong>The present research aims to study the use of TQM in the Islamic parliament library, museum and documentation center.<br>
<strong>Method: </strong>A descriptive survey method was used as the research method. The data were collected by a questionnaire. The population included all the 180 managers and staff members of the Islamic parliament library, museum and documentation center. Using a simple random sampling, 63 subjects were selected. The collected data were analyzed by means of descriptive and inferential statistics.<br>
<strong> Findings: </strong>The findings show that the average of four leadership criteria equals 11.91, continuous improvement equals 10.98, process approach equals 9.9, and staff contributions equal 9.2. Compared with the average of 12.5 and according to the standards assigned for the 5 items, the obtained indexes are lower than the average level. The average of the three indexes of the systematic approach to management equals 8.4, the real approach to decision making equals 9.10, and the mutual and beneficial relation with suppliers equals 7.64 which are lower than the normal level compared with the standard average assigned for the 4 items. Just the index of "users' attention" is equal to 12.4 which nearly amounts to the average of 12.5. From the test of the research hypothesis, it emerged that use of TQM in the library, museum and documentation center of the Islamic parliament is significantly low.<br>
<strong>Originality/ value</strong>: Regarding the poor and undesirable situation of the library, museum and documentation center of the Islamic parliament concerning the use of TQM, and in order to improve the current situation and achieve a desired level of fulfillment of a comprehensive system, this study offers some suggestions.<br>
کتابخانه, موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی, مدیریت کیفیت فراگیر
Library, Museum and documentation center of the Islamic parliament, TQM
267
285
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1-147&slc_lang=fa&sid=1
Leila
Taherkhani
لیلا
طاهرخانی
leyla.taherkhani@yahoo.com
10031947532846007147
10031947532846007147
Yes
Islamic Azad University, Takestan Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان
Alireza
Fathizadeh
علی رضا
فتحیزاده
a_fathii@yahoo.com
10031947532846007148
10031947532846007148
No
Payamenoor University of Tehran
دانشگاه پیام نور تهران