Research on Information Science and Public Libraries
تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی
Research on Information Science and Public Libraries
Literature & Humanities
http://publij.ir
1
admin
2645-5730
2645-6117
10.61186/publij
fa
jalali
1397
9
1
gregorian
2018
12
1
24
3
online
1
fulltext
fa
سواد اطلاعاتی در اَسناد بالادستی نهاد کتابخانههای عمومیکشور
Information Literacy in Official Documents of Iran Public Libraries Foundation
مطالعات اجتماعي
Social Studies
كيفي
qualitative
<span style="font-size:16px;"><span style="font-family:nasimyw;"><strong><span style="color:windowtext;">هدف</span></strong><strong><span style="color:windowtext;">:</span></strong> <span style="color:windowtext;">هدف از این پژوهش، </span>واکاوی <span style="color:windowtext;">جایگاه مؤلفههای</span> <span style="color:windowtext;">سواد اطلاعاتی در اَسناد بالادستی </span><span style="color:windowtext;">نهاد کتابخانههای</span> <span style="color:windowtext;">عمومیکشور </span><span style="color:windowtext;">و تطبیق نتایج حاصل، با </span><span style="color:windowtext;">سند</span><span style="color:windowtext;"> سواد اطلاعاتی</span> <span style="color:windowtext;">ایفلا است</span><span style="color:windowtext;">.</span><br>
<strong><span style="color:windowtext;">روش</span></strong><strong><span style="color:windowtext;">:</span></strong> <span style="color:windowtext;">پژوهش بر پایۀ تحلیلهای نظری نگاشته شده و از</span> <span style="color:windowtext;">نظر</span> <span style="color:windowtext;">رویکرد، در زمرۀ مطالعات کیفی جای دارد</span><span style="color:windowtext;">. </span><span style="color:windowtext;">جامعۀ پژوهش </span><span style="color:windowtext;">هشت</span><span style="color:windowtext;"> فقره از اَسناد</span> <span style="color:windowtext;">نهاد کتابخانههای عمومیکشور</span><span style="color:windowtext;"> و </span><span style="color:windowtext;">همچنین سند رهنمود</span> <span style="color:windowtext;">توسعۀ سواد</span> <span style="color:windowtext;">اطلاعاتی</span> <span style="color:windowtext;">ایفلا</span> <span style="color:windowtext;">است که با ابزار سیاههوارسی و با روش تحلیل محتوای کیفی با استفاده از نرم­افزار</span> <span style="color:windowtext;">اِنوایوو (</span><span dir="LTR"><span style="color:windowtext;">NVivo</span></span><span style="color:windowtext;">)</span><span style="color:windowtext;">،</span> <span style="color:windowtext;">با تکیه بر تکنیک گال </span><span style="color:windowtext;">(</span><span dir="LTR"><span style="color:windowtext;">Gal</span></span><span style="color:windowtext;">)</span><span style="color:windowtext;"> انجام شده است</span><span style="color:windowtext;">.</span><br>
<strong><span style="color:windowtext;">یافتهها</span></strong><strong><span style="color:windowtext;">:</span></strong><span style="color:windowtext;"> در مجموع </span><span style="color:windowtext;">44</span> <span style="color:windowtext;">مضمونِ</span> <span style="color:windowtext;">مرتبط با مؤلفههای</span> <span style="color:windowtext;">سواد اطلاعاتی شناسایی شد</span> <span style="color:windowtext;">که</span> <span style="color:windowtext;">در پنج مقولۀ</span> <span style="color:windowtext;">اصلی</span>: <span style="color:windowtext;">آموزش، پژوهش</span><span style="color:windowtext;">، سواد رسانه</span><span style="color:windowtext;"></span><span style="color:windowtext;">ای، کارآفرینی و یادگیری مادام­العمر دسته­بندی شدند. مضامین مرتبط با آموزش سواد اطلاعاتی بیشترین توجه را در اَسناد داشتند و سند</span> <span style="color:windowtext;">برنامه</span> <span style="color:windowtext;">پنجسالۀ راهبردی،</span> <span style="color:windowtext;">حائز بیشترین مضامینِ مرتبط با مؤلفههای سواد </span><span style="color:windowtext;">اطلاعاتی ایفلا</span> <span style="color:windowtext;">بود.</span> <span style="color:windowtext;">علی­رغم اهمیت</span> <span style="color:windowtext;">سواد اطلاعاتی برای مخاطبان کتابخانههای عمومی، به نقش سازندۀ این مهارت­ها آن­گونه که باید، در اَسناد بالادستی و همچنین در برنامههای توانمندسازی جامعه مخاطب،</span> <span style="color:windowtext;">توجه نشده است</span><span style="color:windowtext;">.</span><br>
<strong><span style="color:windowtext;">اصالت</span></strong><strong><span style="color:windowtext;">/</span></strong><strong><span style="color:windowtext;">ارزش:</span></strong> <span style="color:windowtext;">نتایج حاصل از این واکاوی بستری برای توجه جدی</span> <span style="color:windowtext;">و گنجانده شدن صریح­تر </span><span style="color:windowtext;">مؤلفههای</span><span style="color:windowtext;"> سواد اطلاعاتی</span> <span style="color:windowtext;">در اَسناد</span> <span style="color:windowtext;">نهاد کتابخانه­های عمومی </span><span style="color:windowtext;">است تا از این رهگذر</span><span style="color:windowtext;"> برنامه­های مستمر آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی برای جامعه مخاطب کتابخانه­های عمومی کشور</span> تدوین و اجرا شود<span style="color:windowtext;">.</span></span></span><br>
<strong>Purpose</strong>: The present study aims to investigate the place of Information Literacy factors in official documents of Iran public libraries foundation (IPLF) and to compare the results with IFLA Guidelines on Information Literacy<span dir="RTL">.</span><br>
<strong><span dir="RTL">Methodology</span></strong>: This is a qualitative research based on the theoretical analyses<span dir="RTL">.</span> The research population includes eight main official documents of IPLF as well as IFLA guidelines on Information Literacy<span dir="RTL">. Data ana</span>lysis<span dir="RTL"> was conducted </span>using the conventional qualitative content analysis method performed by NVivo software,<span dir="RTL">and a </span>checklist based on the Gal's technique<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Findings</strong><span dir="RTL">:</span> A total of 44 concepts related to information literacy components were identified which were categorized into five main categories including, education, research, computer literacy, entrepreneurship, and lifelong learning<span dir="RTL">.</span> The concepts related to “information literacy education” have received most attention in the official documents, and the 5<span dir="RTL">-</span>year strategic plan document had the largest number of concepts and themes related to IFLA's information literacy components. Despite the importance of information literacy in public libraries, the constructive role of these skills in the official documents as well as in empowering the audience have not received adequate attention.<br>
<strong>Originality<span dir="RTL">/</span>valu</strong><strong>e:</strong> The results of this analysis can provide a major context for serious and more explicit consideration of information literacy components in the official documents of Iran Public Libraries Foundation (IPLF) in order to formulate and implement continuous programs of information literacy training for audiences of the Iranian public libraries<span dir="RTL">.</span><br>
سواد اطلاعاتی, کتابخانههای عمومی, اَسناد بالادستی, سند رهنمود توسعه سواد اطلاعاتی ایفلا, نهاد کتابخانههای عمومیکشور.
Information Literacy, Public Libraries, Official Documents, IFLA Guidelines on Information Literacy, Iran Public Libraries Foundation.
411
435
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-688-2&slc_lang=fa&sid=1
Batul
Keykha
بتول
کیخا
batulkeykha@gmail.com
10031947532846009240
10031947532846009240
Yes
دانشگاه الزهرا
Hasan
Kiani
حسن
کیانی
hkiani2000@alzahra.ac.ir
10031947532846009241
10031947532846009241
No
دانشگاه الزهرا
Amir
Ghaebi
امیر
غائبی
ghaebi@alzahra.ac.ir
10031947532846009242
10031947532846009242
No
دانشگاه الزهرا