Research on Information Science and Public Libraries
تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی
Research on Information Science and Public Libraries
Literature & Humanities
http://publij.ir
1
admin
2645-5730
2645-6117
10.61186/publij
fa
jalali
1397
9
1
gregorian
2018
12
1
24
3
online
1
fulltext
fa
اثربخشی تبلیغ طرحهای کتابخوانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور بر جذب مخاطب از نظر اعضای کتابخانه: مطالعۀ موردی کتابخانههای عمومی استان زنجان
Evaluating the Advertising Effectiveness of Reading Promotion Projects of Iran Public Libraries Foundation in Attracting Users from the Library Members' Viewpoints: A Case Study of Public Libraries of Zanjan Province
مديريت اطلاعات و مديريت دانش
Information Management and Knowledge Management
كمّي
quantitative
<span style="font-size:14px;"><span style="font-family:nasimyw;"><strong>هدف: </strong>هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی کارهای تبلیغاتی دربارۀ طرحهای کتابخوانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور بر جذب مخاطب به کتابخانههای عمومی استان زنجان است.<br>
<strong>روش پژوهش: </strong>نمونۀ آماری پژوهش شامل 333 مراجعهکننده به کتابخانههای عمومی استان زنجان است. پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش پیمایشی- توصیفی است. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامۀ طراحیشده بر اساس مدل آیدا است. برای پاسخگویی به پرسشهای پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.<br>
<strong>یافتهها:</strong> بر اساس یافتههای پژوهش میان اَبعاد جلب توجه، ایجاد علاقه، ایجاد تمایل و عمل انتخاب در مدل آیدا و تبلیغات طرح ملی نشست کتابخوان رابطۀ مثبت و معنادار مشاهده شد. بر اساس آزمونهای اجرا شده، تبلیغات در بُعد ایجاد علاقه نسبت به دیگر اَبعاد ضعیفتر بود و بنابراین برای اثربخشی تبلیغات و معرفی هرچه بهتر طرح این بُعد باید بیشتر تقویت شود. علاوه بر این، میزان اثربخشی در دو بُعد جلب توجه و ایجاد تمایل یکسان، و میزان اثربخشی تبلیغات در بُعد تغییر رفتار بیشتر از اَبعاد دیگر بود. اولویت برگزاری طرحهای کتابخوانی بر اساس نظر مراجعهکنندگان بدین صورت بود: طرح ملی نشست کتابخوان در رتبۀ اول، طرح جشنوارههای کتابخوانی در رتبۀ دوم، طرح پویش کتابخوان مجازی در رتبۀ سوم، طرح کتابخوان ماه رتبۀ چهارم و طرح کتابخوان تخصصی در رتبۀ پنجم. می<span dir="LTR">‎</span>توان در مجموع همۀ اَبعاد مدل ارزیابی تبلیغات در مدل آیدا دربارۀ طرح ملی نشست کتابخوان حد مقبولی را نشان داده که ناشی از اثر تبلیغات است. از دیدگاه مراجعهکنندگان کتابخانههای عمومی استان زنجان طرح ملی نشست کتابخوان مفید و متناسب با نیازهای اطلاعاتی مخاطبان است.<br>
<strong>ارزش/اصالت: </strong>پژوهشهای پیشین کمتر به بررسی اثربخشی تبلیغات در حوزۀ کتابخانه و کتابداری پرداختهاند و این پژوهش اثربخشی تبلیغات طرحهای کتابخوانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور بر جذب مخاطب را از دیدگاه اعضای کتابخانههای عمومی استان زنجان نشان داده است. </span></span><br>
<br>
<strong>Purpose</strong>: The present research aims to investigate the advertising effectiveness of Iran Public Libraries Foundation's reading projects in attracting users to the public libraries of Zanjan province from the viewpoint of their members.<br>
<strong>Methodology:</strong> This is an applied and survey-descriptive research whose statistical population includes 33 users (i.e. patrons) who were members of public libraries of Zanjan province. The measurement tool includes a researcher-made questionnaire based upon the AIDA model. Data were analyzed using the SPSS 18 Software<strong>.</strong><br>
<strong>Findings:</strong> The results showed that a positive relation existed between the dimensions of attraction, interest, desire and action in AIDA model and the advertisements of the "National Plan of Neshast-e Ketabkhan (Reader's Meeting)". According to results of the performed tests, these advertisements were less effective in creating "interest" than other dimensions, and thus this dimension should be strengthened in order to make advertisements more effective and promote better this plan. In addition, the degree of effectiveness in the dimensions of "attention" and (arousing) "desire" were equal and the advertisements were most effective in the "action" dimension (i.e. changing behavior). For the users, the order of priority of setting up reading projects were as follows: First, the "National Plan of Neshast-e Ketabkhan (Reader's Meeting)"; second, the "Jashnvareha-ye Ketabkhani (Reading Festivals)" project; third, the "Pooyesh-e Ketabkhan (Reader's Campaign)" project; and fifth, the "Ketabkhan-e Takhassosi (Expert Reader)" project. Consequently, the advertisements of the "National Plan of Reader's Meeting" were effective in attracting users. The advertisements of this plan were also effective in all dimensions of the AIDA model. From the viewpoint of the patrons of Zanjan province's public libraries, the National plan of Reader's Meeting was helpful and suited the users' informational needs and also consistent with setting up the aforementioned projects in the province.<br>
<strong>Originality/value: </strong>The effectiveness of advertisements in the field library and librarianship has been been less examined in the literature and thus this research aims to examine the advertising effectiveness of Iran Public Libraries Foundation's reading projects in attracting users to the public libraries of Zanjan province from the viewpoint of their members.<br>
اثربخشی تبلیغات, طرحهای کتابخوانی, نهاد کتابخانههای عمومی کشور, مدل آیدا, کتابخانههای عمومی استان زنجان.
advertising effectiveness, Reading projects, Iran Public Libraries Foundation, AIDA Model, Zanjan Province.
461
478
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-1380-2&slc_lang=fa&sid=1
mahnaz
karimzadeh
مهناز
کریم زاده
mahnaz.karimzadeh@ymail.com
10031947532846008909
10031947532846008909
Yes
نهاد کتابخانه های عمومی کشور
طاهره
ابوالقاسم مسلمان
mosalman.tahereh@gmail.com
10031947532846008910
10031947532846008910
No