Research on Information Science and Public Libraries
تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی
Research on Information Science and Public Libraries
Literature & Humanities
http://publij.ir
1
admin
2645-5730
2645-6117
10.61186/publij
fa
jalali
1397
9
1
gregorian
2018
12
1
24
3
online
1
fulltext
fa
طراحی و آزمون مدل ارزیابی محیط دانشآفرین در مراکز پژوهشی اسلامی
Designing and Testing a Model for Evaluating the ‘Knowledge-Creating Ba’ in Iranian Islamic research centers
خدمات کتابخانهای برای گروههای خاص
Libraries Services for Special Groups
كمّي
quantitative
<span style="font-size:14px;"><span style="font-family:nasimyw;"><strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون مدلی برای ارزیابی محیط خلق دانش مراکز پژوهشی اسلامی، بر اساس چرخههای خلق دانش تریپل<span dir="LTR">‎</span>هلیکس و آیسیستم و بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی، محیط پژوهش و توانمندیهای پژوهشگران و اعضای هیئت علمی بر عملکرد پژوهشی مراکز پژوهشی اسلامی انجام شده است.<br>
<strong>روش:</strong> پژوهش حاضر از بُعد هدف، کاربردی و روش آن پیمایشی است و داده<span dir="LTR">‎</span>ها با روش آماری مدل<span dir="LTR">‎</span>یابی معادلات ساختاری تحلیل شده است. ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه است. بر اساس متغیرهای مورد بررسی به<span dir="LTR">‎</span>ترتیب 30 سؤال برای محیط پژوهش، هفت سؤال برای توانمندیهای پژوهشگران و اعضای هیئت علمی و پنج سؤال برای ویژگیهای شخصیتی در نظر گرفته شد. ارزیابی عملکرد واحدهای پژوهشی اسلامی بر اساس فعالیتهای پژوهشی پژوهشگران وزندهی شد. جامعۀ آماری این پژوهش، پژوهشگران و اعضای هیئت علمی مراکز پژوهشی اسلامی به تعداد 2328 نفر است که طبق فرمول کرجسی مورگان تعداد 330 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شد.<br>
<strong>یافتهها:</strong> مدل ارزیابی محیط پژوهش نشان داد که تمامی سازههای به<span dir="LTR">‎</span>کار رفته در مدل برای محیط پژوهش، توانمندیهای پژوهشگران و اعضای هیئت علمی و ویژگیهای شخصیتی و عملکرد پژوهشی آنان معنادار است. در نهایت، نتایج تحقیق در بخش مدل ساختاری نشان داد محیط پژوهش، توانمندیهای پژوهشگران و اعضای هیئت علمی و ویژگیهای شخصیتی تأثیر مثبت و معنیداری بر عملکرد پژوهشی پژوهشگران و اعضای هیئت علمی مراکز پژوهشی اسلامی دارد.<br>
<strong>اصالت/ارزش:</strong> تحقیق حاضر طراحی و ارائه مدل محیط دانش آفرین در سطح مراکز پژوهشی اسلامی است با توجه به این مدل میتوان شکاف بین وضعیت موجود محیطهای پژوهشی و وضعیت مطلوب را در چارچوب مدل تریپل هلیکس و آیسیستم سنجش و تحلیل نمود و از یافتههای آن برای ارتقاء عملکرد پژوهشی مراکز پژوهشی اسلامی استفاده کرد. </span></span>
<strong>Purpose:</strong> The present research aims to design and test a model for evaluating the knowledge-creating ‘Ba’<strong> (</strong>i.e. environment) in Iranian Islamic research centers based on the Triple-Helix and I-System theories and investigating the effect of personality traits, research environment and the capabilities of researchers and faculty members on the research performance of these centers.<br>
<strong>Methodology:</strong> The present study is an applied research in terms of the purpose and a quantitative descriptive-survey study in terms of data collection method which is typically based on structural equation modeling. The main instrument for data collection was a questionnaire with 30 questions for 'ba' environment, 7 questions for capabilities of researchers and faculty members, and 5 questions for personality traits. The evaluations of research performance were weighted based on the researchers' research activities. The study population consisted of all researchers and faculty members of Iranian Islamic research Centers, who were numbered 2328, from whom a sample of 330 individuals was chosen using simple random sampling according to the Krejcie-Morgan Table, and then a research questionnaire was distributed among them. Data were analyzed using LISREL and SPSS software programs<br>
<strong>Findings:</strong> The results of the ‘Ba’ environment showed that nine dimensions including infrastructure in ‘intelligence Ba’, actors in ‘intelligence Ba’, information in ‘intelligence Ba’, infrastructure in ‘involvement Ba’, actors in ‘involvement Ba’, information in ‘involvement Ba’, infrastructure in ‘imagination Ba’, actors in ‘imagination Ba’, and information in ‘imagination Ba’ were the major factors affecting the evaluation of ‘Ba’ environment in Iranian Islamic research centers. Furthermore, the results of all factors used in the model for capabilities of researchers and faculty members, and their personality Traits and research performance were statistically significant. Finally, the results of the structural model showed that ‘Ba’ environment, capabilities of researchers and faculty members, and personality Traits had a significantly positive effect on the research performance of of researchers and faculty members in Iranian Islamic research centers.<br>
<strong>Originality/value:</strong> This study was conducted at the level of Islamic research centers. Since the results of this study showed the significance of all factors of the research environment, capabilities of researchers and faculty members, personality traits and their significantly positive effect on the research performance — a model which have been designed for the first time in the Islamic research centers —, the gap between the current status and favorable situation of ‘Ba’ environment within the framework of the Triple Helix model and I- systems can be measured and analyzed and then its findings can be applied to improve the research performance of Islamic research centers.<br>
مدیریت دانش, محیط دانشآفرین, ارزیابی محیط بای خلق دانش, ویژگیهای شخصیتی, عملکرد پژوهشی, مراکز پژوهشی اسلامی
Knowledge Management, Knowledge-creating Ba, Personality Traits, Research Performance, Islamic Research Centers.
387
410
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-91-1&slc_lang=fa&sid=1
A
farajpahlou
عبدالحسین
فرج پهلو
farajpahlou@gmail.com
10031947532846008878
10031947532846008878
No
Shahid Chamran University of Ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز
F
osareh
فریده
عصاره
osareh.f@gmail.com
10031947532846008879
10031947532846008879
No
Shahid Chamran University of Ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز
R
karimi
رضا
کریمی
karimirez@gmail.com
10031947532846008880
10031947532846008880
Yes
Shahid Chamran University of Ahvaz