Research on Information Science and Public Libraries
تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی
Research on Information Science and Public Libraries
Literature & Humanities
http://publij.ir
1
admin
2645-5730
2645-6117
10.61186/publij
fa
jalali
1395
8
1
gregorian
2016
11
1
22
3
online
1
fulltext
fa
ارزیابی عملکرد کتابخانههای عمومی استان گلستان با کارت امتیازی متوازن (سال 1392)
Performance Evaluation of Iran’s Province of Golestan Public Libraries, by Balanced Score Card
تحليل آماري
Statistical Analysis
كمّي
quantitative
<strong><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">هدف این پژوهش، ارزیابی عملکرد کتابخانه­های عمومی استان گلستان با استفاده از کارت امتیازی متوازن</span></span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-size:11.0pt;">–</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> الگویی نسبتاً نو و چندوجهی برای ارزیابی عملکرد همهجانبۀ سازمان­ها- در سال 1392 بوده است.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">روش:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">این پژوهش کاربردی است و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعۀ آماری آن در منظر مشتری، کلیۀ اعضای کتابخانه­های عمومی استان گلستان به تعداد 28700 نفر بود که به روش نمونه­گیری تصادفی ساده حجم نمونه­ ای به تعداد 375 نفر انتخاب شد. برای بررسی منظر رشد و یادگیری، کلیۀ کارکنان کتابخانه­های عمومی استان گلستان به تعداد 98 نفر به شیوه سرشماری انتخاب شد. برای بررسی منظر فرآیندهای داخلی، کتابخانۀ عمومی میرفندرسکی گرگان بهعنوان نمونۀ هدفمند انتخاب و وضعیت آن با استانداردهای ایفلا برای کتابخانه­های عمومی مقایسه شد. برای بررسی منظر مالی، از سیاهۀ وارسی برای درج داده­های مالی اداره کل کتابخانه­های عمومی استان گلستان در دو سال مالی 1390 و 1391 استفاده گردید. ابزار گردآوری داده­ها برای بررسی منظر مشتری (کاربران) و رشد و یادگیری (کارکنان) دو پرسشنامۀ مجزای محقق­ساخته بود. روایی پرسشنامه­ها با نظر متخصصان احراز شد. پایایی پرسشنامه­های کاربران و کارکنان با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که به ترتیب 967<sub>/</sub>0 و 968<sub>/</sub>0 بهدست آمد.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">ارزیابی عملکرد در منظر مشتری با روش کارت امتیازی متوازن نشان داد که رضایت کاربران از خدمات کتابخانه، مطلوب و در منظر رشد و یادگیری، رضایت کارکنان در حد متوسط است. در منظر فرآیندهای داخلی، شاخص­های کتابخانۀ عمومی میرفندرسکی پایین­تر از حد استاندارد قرار داشت و در منظر مالی، درصد تحقق درآمدها و هزینه­های اداره کل کتابخانه­های عمومی استان گلستان به ترتیب کمتر از حد انتظار و در حد انتظار است.</span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">اصالت/ارزش:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">ارزش این مقاله در نشاندادن ضعف کتابخانههای استان گلستان در جلب رضایت مؤثر کاربران است که به نظر میرسد درصد پایین تحقق درآمدها خدمترسانی مؤثر را تحت تأثیر قرار داده است.</span></span></span><br>
<strong>Purpose: </strong>This study aimed to evaluate the performance of public libraries in Golestan province (Iran) by using Balanced Scorecard (BSC) -a relatively new and multidimensional model to evaluate the holistic performance of organizations- in 2013.<br>
<strong>Methodology:</strong> This applied study was a descriptive survey. Its statistic population from customer's perspective was included all 28,700 members of the public libraries in the province. 375 members were selected by using a random sampling. From learning and growth perspective, the statistic population as census method was included all 98 public librarians of Golestan province. From internal processes perspective, Gorgan Mir-Findiriski Public Library was selected as a purposeful sample and its status was compared with IFLA standards for public libraries. From financial perspective, a checklist was used to gather financial data of Golestan Province Department of Public Libraries in the two fiscal years of 2011 and 2012. Two researcher-made questionnaires were provided to collect data from the customer perspective (users), and learning and growth one (employees). Validity of the questionnaires was obtained using expert views and the reliability of users and staff questionnaire were a = .967 and a = .968, respectively.<br>
<strong>Findings:</strong> The performance evaluation from the customer perspective of the balanced scorecard showed that users' satisfaction of the library services was satisfying, and from learning and growth perspective, the employees' satisfaction was average. From internal processes perspective, in comparison with the IFLA standards, Mir Findiriski Public Library was in low level, and from the financial perspective, the percentages of achieving the indicators of revenues and expenses of Golestan Province Department of Public Library were respectively less than expected level, and equal to expected level.<br>
<strong>Originality/values</strong>: We tried to show the weakness of Golestan Public Libraries (Iran) in the effective attraction of users. It seems that imperfect absorption of revenues affected the performance of public libraries.
ارزیابی عملکرد, کارت امتیازی متوازن, کتابخانههای عمومی, استان گلستان
Performance Evaluation, Balanced Scorecard, Public Libraries, Golestan Province (Iran).
335
353
http://publij.ir/browse.php?a_code=A-10-910-1&slc_lang=fa&sid=1
maryam
babaie-chamazkoti
مریم
بابایی چمازکتی
maryam.babaie@ymail.com
10031947532846006699
10031947532846006699
Yes
Institution of public libraries
علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد تنکابن
Heidar
Mokhtari
حیدر
مختاری
mokhtariazad@gmail.com
10031947532846006700
10031947532846006700
No
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور