AU - Mahdyoon, Rouhollah AU - Shabani, Ali AU - Sadeghi, Malihe TI - The Quality Improvement in E-learning Institutions: Causes and Consequences PT - JOURNAL ARTICLE TA - publij.ir JN - publij.ir VO - 20 VI - 1 IP - 1 4099 - http://publij.ir/article-1-1027-fa.html 4100 - http://publij.ir/article-1-1027-fa.pdf SO - publij.ir 1 AB  - هدف: هدف پژوهش حاضرتوصیف و تبیین فرایند بهبود و تضمین کیفیت در مراکز یادگیری الکترونیکی است. روش: روش این پژوهش زمینه‌یابی از نوع همبستگی (معادلات ساختاری) است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته است که روی 153 نفر از مدرسان، کارکنان تخصصی و متخصصان یادگیری الکترونیکی به‌عنوان نمونه آماری اجرا شده است. یافته‏ ها: نتایج نشان می‏دهد که متغیر فرایند یاددهی– یادگیری به‌طور مثبت معنادار بر کیفیت یادگیری مؤثر است؛ اما در این میان متغیرهای ویژگی‌های کنشگران انسانی، و عوامل مدیریت به‏صورت مستقیم بر کیفیت یادگیری مؤثر نبودند اما پیامدها را به‏صورت مثبت و معناداری تحت تأثیر قرار می‌دادند. از میان عوامل زمینه‌ای بافتار عمومی به‏صورت مثبت و معناداری بر کیفیت یادگیری تأثیر داشت. در این میان رابطه معناداری در خصوص بافتار تخصصی و کیفیت یادگیری یافت نشد همچنین هیچ یک از راهبردهای خرد، میانی و کلان بر کیفیت یادگیری تأثیرگذار نبودند؛ اما شکل‌گیری راهبردها با عوامل محیطی مورد تأثیر قرار می‌گیرد و از سوی دیگر راهبردها بدون واسطه بر پیامدها تاثیرگذارند. از سویی دیگر کیفیت یادگیری به‏صورت مثبت، معنادار و قوی بر ایجاد پیامدها مؤثر است. اصالت/ارزش: این پژوهش با به کارگیری مدل معادلات ساختاری به آزمون مدل جامع در مورد یادگیری الکترونیکی در مراکز یادگیری الکترونیکی دانشگاهی می‌پردازد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - publij.ir PG - 173 PT - quantitative YR - 2014