TY - JOUR T1 - Conceptualization of the Libraries’ Brand Based on a Systematic Literature Review TT - مفهوم‌سازی برند کتابخانه‌ها بر پایه مرور نظام‌مند پژوهش‌ها JF - publij.ir JO - publij.ir VL - 27 IS - 1 UR - http://publij.ir/article-1-2251-fa.html Y1 - 2021 SP - 103 EP - 134 KW - Brand KW - Branding KW - Library KW - Systematic review KW - Brand concept N2 - هدف: هدف از این پژوهش شناسایی مفهوم برند برای کتابخانه‌ها بر پایه مرور نظام‌مند پژوهش‌هاست. روش: این پژوهش با استفاده از روش مرور نظام‌مند و بر پایه نُه گام «مرکز مرور و نشر خدمات ملی بهداشت (ان‌اچ‌اس)» است. آثار علمی (مقاله، پایان‌نامه، و رساله) با موضوع برندسازیِ کتابخانه‌ها در ده پایگاه‌داده فارسی و هفت پایگاه‌داده جهانی جست‌وجو شد. آثار بازیابی‌شده، ارزیابی کیفیت و سرانجام 36 منبع انگلیسی و سه منبع فارسی تحلیل شدند. نتایج پژوهش بر پایه روش کرسول و میلر (2000) و با کاربرد روش‌های تبادل نظر با همتایان، ممیزی، و تعامل بلندمدت در بافت، روایی‌سنجی شدند. برای بررسی پایایی نیز روش‌ گیبس (2007) به کار رفت. یافته‌ها: برند کتابخانه‎ها با 11 بُعد هویت برند، تداعی برند، آگاهی برند، تصویرسازی برند، هم‌خوانی برند، کیفیت برند، اعتبار برند (تخصص برند و اعتماد برند)، برتری برند، و وفاداری رفتاری مفهوم می‎یابد. اصالت/ارزش: دنیای بازاریابی و برندسازی پیچیده است و نمی‌توان از مدیران و کتابداران انتظار داشت که بدون آموزش یا مطالعه، با این مفاهیم آشنا باشند و بتوانند در مسیر درست بازاریابی و برندسازی پیش روند. این پژوهش نخستین پژوهشی است که برند را برای کتابخانه‌ها مفهوم‌سازی کرده است. نتایج پژوهش می‌تواند راهنمای خوبی برای درکی آسان از مفهوم برند و اهمیت آن برای کتابخانه‌ها، مدیران، و کتابداران باشد. M3 ER -