%0 Journal Article %A sahli, farzane %A Alidousti, Sirous %T Conceptualization of the Libraries’ Brand Based on a Systematic Literature Review %J Research on Information Science and Public Libraries %V 27 %N 1 %U http://publij.ir/article-1-2251-fa.html %R %D 2021 %K Brand, Branding, Library, Systematic review, Brand concept, %X هدف: هدف از این پژوهش شناسایی مفهوم برند برای کتابخانه‌ها بر پایه مرور نظام‌مند پژوهش‌هاست. روش: این پژوهش با استفاده از روش مرور نظام‌مند و بر پایه نُه گام «مرکز مرور و نشر خدمات ملی بهداشت (ان‌اچ‌اس)» است. آثار علمی (مقاله، پایان‌نامه، و رساله) با موضوع برندسازیِ کتابخانه‌ها در ده پایگاه‌داده فارسی و هفت پایگاه‌داده جهانی جست‌وجو شد. آثار بازیابی‌شده، ارزیابی کیفیت و سرانجام 36 منبع انگلیسی و سه منبع فارسی تحلیل شدند. نتایج پژوهش بر پایه روش کرسول و میلر (2000) و با کاربرد روش‌های تبادل نظر با همتایان، ممیزی، و تعامل بلندمدت در بافت، روایی‌سنجی شدند. برای بررسی پایایی نیز روش‌ گیبس (2007) به کار رفت. یافته‌ها: برند کتابخانه‎ها با 11 بُعد هویت برند، تداعی برند، آگاهی برند، تصویرسازی برند، هم‌خوانی برند، کیفیت برند، اعتبار برند (تخصص برند و اعتماد برند)، برتری برند، و وفاداری رفتاری مفهوم می‎یابد. اصالت/ارزش: دنیای بازاریابی و برندسازی پیچیده است و نمی‌توان از مدیران و کتابداران انتظار داشت که بدون آموزش یا مطالعه، با این مفاهیم آشنا باشند و بتوانند در مسیر درست بازاریابی و برندسازی پیش روند. این پژوهش نخستین پژوهشی است که برند را برای کتابخانه‌ها مفهوم‌سازی کرده است. نتایج پژوهش می‌تواند راهنمای خوبی برای درکی آسان از مفهوم برند و اهمیت آن برای کتابخانه‌ها، مدیران، و کتابداران باشد. %> http://publij.ir/article-1-2251-fa.pdf %P 103-134 %& 103 %! %9 qualitative %L A-10-682-4 %+ Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc) %G eng %@ 2645-5730 %[ 2021