RT - Journal Article T1 - Analysis on the Structure of KIS Scientific Words and Concepts Based on Social Network Analysis in the “Web of Science” Database (1993-1997 and 2009-2013) JF - publij.ir YR - 2017 JO - publij.ir VO - 23 IS - 2 UR - http://publij.ir/article-1-1631-fa.html SP - 237 EP - 264 K1 - knowledge and information science K1 - social network analysis K1 - co-word analysis K1 - core concepts. AB - هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و مقایسۀ ساختار نگاشت‌های علمی هم‌واژگانی مقالات علم اطلاعات و دانش‌شناسی در وبگاه علم (web of science) در دو دورۀ قبل و بعد از پیدایش وب است. همچنین، به‌طور خاص به تأثیرگذاری فناوری وب بر مطالعات این رشته در دورۀ اخیر نیز پرداخته شده است. روش‌: پژوهش حاضر توصیفی بوده و از لحاظ نوع کاربردی است که در آن از رویکرد هم­‌واژگانی علم‌سنجی بر اساس فنون تحلیل شبکه‌های اجتماعی بهره گرفته شده است. جامعۀ پژوهش به‌صورت سرشماری شامل 9002 مقالۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی در دورۀ قبل از پیدایش وب (1993-1997) و 16475 مقاله در دورۀ بعد از پیدایش وب (2009- 2013) در وبگاه علم است. تحلیل‌های آماری شامل آزمون‌های آماری همبستگی، کای دو، و همچنین شاخص‌های مرکزیت است. در فرایند انجام پژوهش از نرم‌افزارهایRavar Premap، SPSS، Excel، UCINET و NetDraw استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد مفاهیم «کتابخانه» و «اطلاعات» محور مطالعات قبل از پیدایش وب را تشکیل می‌دهند؛ در دورۀ اخیر نیز مفاهیم «وب»، «اطلاعات»، «پژوهش»، «تحلیل استنادی»، «دانش»، «کتابخانه»، «مجلات»، و «فناوری» محور مطالعات قرار گرفته­‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهد در دورۀ پس از پیدایش وب علاوه بر افزایش مثبت و معنی‌دار مفاهیم وب‌محور، شاهد حضور مفاهیم جدید در بطن بروندادهای علمی علم اطلاعات و دانش‌شناسی هستیم. اصالت/ارزش: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت توجه بیشتر به زمینه‌های مطالعاتی نوین این حوزه شامل سازماندهی دانش، سنجش علم و فناوری، منابع وب‌محور، اینترنت و فناوری اطلاعات، و توسعۀ فنی کتابخانه‌­ها تأکید می­نماید. زمینه­های مطالعاتی یاد شده تأثیر مستقیم در آموزش، پژوهش و ارائه خدمات کتابخانه­‌ها دارند؛ لذا، برنامه‌ریزان تیم­‌های آموزشی و پژوهشی این حوزه می‌­توانند در زمینه­‌های یاد شده به توسعۀ حوزه­‌های مطالعاتی نوین آموزشی و پژوهشی اقدام نمایند. LA eng UL http://publij.ir/article-1-1631-fa.html M3 ER -