RT - Journal Article T1 - The Role of Organizational Trust in the Transfer of Tacit Knowledge (Case Study: Public Libraries of Fars Province) JF - publij.ir YR - 2021 JO - publij.ir VO - 27 IS - 2 UR - http://publij.ir/article-1-2327-fa.html SP - 327 EP - 358 K1 - Tacit knowledge transfer K1 - Calculus-based trust K1 - Knowledge-based trust K1 - Identity-based trust AB - هدف: این پژوهش با هدف تعیین تأثیر اعتماد سازمانی بر انتقال دانش ضمنی در کتابخانه‌­های عمومی استان فارس انجام شده است. روش: پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و از نظرِ روش گردآوری اطلاعات توصیفی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان فارس در سال 1399 (350 نفر) است که از این میان با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 184 نفر به‌عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شد­اند. برای گردآوری داده­‌ها، از پرسش‌نامۀ برگرفته از پژوهش فولر (2018) استفاده شده است. همچنین، برای بررسی تأثیر اعتماد سازمانی بر انتقال دانش ضمنی در میان کارکنان کتابخانه­‌های عمومی، از تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نرم‌افزارهای مورداستفاده برای تحلیل داده­‌ها اس­‌پی‌­اس‌­اس و پی‌­ال‌­اس هستند. یافته­‌ها: نتایج به‌دست‌آمده نشان می­‌دهد که اعتماد سازمانی بر تمایل به تسهیم و کاربرد دانش ضمنی تأثیری مثبت و معنادار دارد. در این میان، اعتماد هویت­‌محور نسبت به اعتماد حساب‌گرانه و دانش­‌محور تأثیر قوی­‌تری بر تمایل به تسهیم دانش دارد. اعتماد حساب‌گرانه، اعتماد دانش‌محور، و اعتماد هویت‌محور تأثیری مثبت و معنادار بر تمایل کارکنان به کاربرد دانش ضمنی دارند. اصالت/ارزش: انتقال دانش ضمنی فرایندی تعاملی است که اساساً بر مبنای اعتماد بین طرفین شکل می‌گیرد. ازاین‌رو، ضروری است نقش اعتماد سازمانی در انتقال دانش ضمنی به شکلی جامع و دقیق مورد کنکاش قرار گیرد. بر همین اساس، نتایج پژوهش حاضر نشان می­‌دهد که اعتماد سازمانی تأثیری مثبت و معنادار بر انتقال دانش ضمنی کارکنان کتابخانه‌­های عمومی دارد. LA eng UL http://publij.ir/article-1-2327-fa.html M3 ER -