AU - pishgoo, hossein AU - mollazehi, Asma TI - A Study of the Effect of Teaching Approaches to Foster Book Reading and on the Increase in Motivation for Reading and the Amount of Non-curricular Reading among the Elementary Students PT - JOURNAL ARTICLE TA - publij.ir JN - publij.ir VO - 25 VI - 4 IP - 4 4099 - http://publij.ir/article-1-1864-fa.html 4100 - http://publij.ir/article-1-1864-fa.pdf SO - publij.ir 4 AB  - هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر راهکارهای آموزش کتاب‌خوانی بر افزایش انگیزۀ مطالعه و میزان مطالعۀ غیردرسی دانش‌آموزان ابتدایی شهرستان زاهدان است. روش: این پژوهش به‌روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و گواه انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ دانش‌آموزان دختر و پسر پایۀ ششم ابتدایی ناحیۀ 1 شهر زاهدان در سال تحصیلی 1394-1395 به تعداد 2870 نفر بودند. نمونۀ پژوهش شامل 100 دانش‌آموز از چهار کلاس (دو کلاس دختر و پسر به‌عنوان گروه آزمایش، دو کلاس به‌عنوان گروه گواه) بود که به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند (50 نفر در گروه گواه و 50 نفر در گروه آزمایش). برای جمع‌آوری داده­‌ها، از دو پرسش‌نامۀ محقق‌ساختۀ انگیزۀ مطالعه و میزان مطالعۀ غیردرسی استفاده شد. طرح آزمایشی در 10 جلسه برای مدت پنج هفته و حداقل هفته‌ای دو بار در کلاس اجرا و پس از اتمام جلسات، پس‌آزمون و یک ماه بعد از اتمام جلسات، آزمون پیگیری اجرا شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کواریانس یک‌طرفه و دوطرفه انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد راهکارهای آموزش کتاب‌خوانی بر افزایش انگیزۀ مطالعه و میزان مطالعۀ غیردرسی دانش‌آموزان در مرحلۀ پس‌آزمون مؤثر بوده است. اصالت/ارزش: در این پژوهش، راهکارهای آموزش کتاب‌خوانی در پنج جلسه توسط پژوهشگران طراحی و تدوین و در میان دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به اجرا گذاشته شد. مراحل فوق می‌تواند به‌عنوان چهارچوبی برای اجرای آموزش­‌های مطالعه و کتاب‌خوانی توسط معلمان مورد استفاده قرار گرفته و سبب شود که دانش‌آموزان به کارآمدی شخصی بالاتری دست یابند و ضمن تلاش بیشتر در فعالیت علمی و پژوهشی، انگیزۀ بیشتری برای مطالعات غیردرسی داشته باشند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - publij.ir PG - 597 PT - quantitative YR - 2019