TY - JOUR T1 - The role of job attachment and emotional commitment as a mediator between internal marketing and customer-oriented behavior of librarians in public libraries TT - نقش میانجی دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی در رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار مشتری محور کتابداران کتابخانه های عمومی استان کرمان JF - publij.ir JO - publij.ir VL - 24 IS - 1 UR - http://publij.ir/article-1-1822-fa.html Y1 - 2018 SP - 81 EP - 102 KW - internal marketing KW - Customer-oriented behavior KW - job attachment KW - emotional commitment KW - SEM KW - public libraries of Kerman province. N2 - هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر رفتار مشتری‌محور با میانجی‌گری دلبستگی‌شغلی و تعهد عاطفی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کرمان طراحی و اجرا گردید. روش: در این پژوهش پیمایشی، از روش آماری همبستگی از نوع معادلات ساختاری استفاده شد. جامعۀ مورد بررسی کل کتابداران استان کرمان بود. نمونۀ مورد بررسی بر اساس فرمول کوکران 135 مشارکت‎کننده برآورد شد که به شیوۀ خوشه‌ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. به‌منظور گردآوری اطلاعات از چهار پرسشنامۀ استاندارد بازاریابی داخلی، رفتار مشتری‌محور، دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی استفاده گردید. داده‌های به‎دست آمده به روش معادله‌یابی ساختاری با کمک نرم‎افزارهای AMOS و PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌های به دست آمده نشان داد که اولاً مدل از برازش خوبی برخوردار است. نتایج نشان داد که بازاریابی داخلی بر رفتار مشتری‌محور تأثیر معناداری دارد و بر دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی نیز تأثیر دارد. دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی نیز بر رفتار مشتری محور تأثیر معناداری دارد و در نهایت دلبستگی شغلی بر تعهد عاطفی تأثیر مثبت و معنادار دارد. اصالت/ارزش: ارزش مقالۀ حاضر نشان دادن این نکته است که با برآورده‎شدن نیازهای کارکنان در سازمان (بازاریابی داخلی)، دلبستگی شغلی و تعهد عاطفی، کتابداران مشتری‎محور می‎شوند و ارتباط بهتر و مؤثرتری با مراجعان برقرار می‎کنند. M3 ER -