%0 Journal Article %T Core Competencies Theory: A Plan for Knowledge and Information Science Education %J Research on Information Science and Public Libraries %V 21 %N 3 %U http://publij.ir/article-1-343-fa.html %R %D 2015 %K Competency Based Education, Core Competencies, Knowledge and Information Science Education, Iran., %X هدف: هدف این پژوهش بررسی مفاهیم آموزش مبتنی بر شایستگی و شایستگی‌های کانونی و به‌کارگیری این مفاهیم به عنوان الگویی برای برنامه‌ریزی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران است. روش‌: این پژوهش به روش سندی انجام شده است. مرور مطالعات انجام شده در خصوص شایستگی‌های مورد نیاز متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی و نیز بیانیه‌های انجمن‌های کتابداری برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز به کار گرفته شده است. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که شایستگی‌های کانونی مورد نیاز متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی را می‌توان در دو گروه کلی دسته‌بندی کرد. نخست، شایستگی‌های کانونی عمومی که به شایستگی‌های پایۀ مورد نیاز دانشجویان برای انجام فعالیت‌های شغلی‌شان، صرف‌نـظر از این‌که در کجا مشـغول به کار می‌شوند، اشاره دارد، و دوم شایستگی‌های کانونی تخصصی که با شایستگی‌های خاص مربوط به علم اطلاعات و دانش‌شناسی و مدیریت فرایند اطلاعات در ارتباط است. ارزش/اصالت: الگوی شایستگی‌های کانونی در یک نظام آموزشی می‌تواند برای نیازسنجی آموزشی افراد، تهیه و ارزشیابی برنامۀ آموزشی، ارزشیابی کارآیی، ارزشیابی اثربخشی آموزشی و نهایتاً برنامه‌ریزی برای رشد و پیشرفت فرد به کار رود. %> http://publij.ir/article-1-343-fa.pdf %P 467-490 %& 467 %! %9 quantitative %L A-10-206-1 %+ دانشگاه شهید چمران اهواز %G eng %@ 2645-5730 %[ 2015