@ARTICLE{Danesh Fatemieh, author = {Danesh Fatemieh, Azadmehr and Haji Zeinolabedini, Mohsen and }, title = {Comparative Study on the Joint Biographical Entries within the Iranian Encyclopedia for Young People and Similar printed English Language Encyclopedias}, volume = {23}, number = {1}, abstract ={هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی تطبیقی وضعیت دایره‌المعارف‌های مورد مطالعه بر اساس متغیرهای پژوهش (تعداد مدخل، ساختار، نگارش، اعتبار، روزآمدی، انواع زندگینامه) گرفته است. روش: پژوهش از نوع کاربردی است و برای انجام آن از روش مطالعۀ تطبیقی و تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش سه دایره‌المعارف کودکان و نوجوانان شامل فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان، دایره‌المعارف کتاب جهان، و دایره‌المعارف کودکان بریتانیکا است. جامعۀ آماری پژوهش به تعداد 432 مدخل بوده که 67 مدخل به عنوان نمونه از هر دایره‌المعارف انتخاب شده و در مجموع 201 مدخل زندگینامه‌ای مشترک مورد بررسی قرار گرفته است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادکه در مؤلفه‌های ارزیابی (تعداد مدخل، ساختار، نگارش، اعتبار، روزآمدی، انواع زندگینامه) فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان رتبۀ اول را هم به لحاظ فراوانی حضور معیارها و هم به لحاظ کیفیت معیارهای مورد بررسی داشته است. یافته‌های مربوط به انواع زندگینامه‌ها در دایره‌المعارف‌های جامعۀ آماری پژوهش نشان می‌دهدکه هیچ‌یک از منابع مورد مطالعه از جامعیت در زندگینامه‌ها برخوردار نیستند و همگی آن‌ها در مدخل‌های زندگینامه‌ای دارای ویژگی گزیده هستند و به همین ترتیب همه دایره‌المعارف‌ها به لحاظ زمانی از نوع گذشته‌نگر بوده‌اند. اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در بررسی تطبیقی مداخل زندگی‎نامه‎ایِ دایره‎المعارف‎های کودک و نوجوان از نظر معیارهای ارزیابی است و نشان‎دادن این نکته که آنها از روزآمدی لازم برخوردار نیستند. }, URL = {http://publij.ir/article-1-1316-fa.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-1316-fa.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, doi = {}, year = {2017} }