TY - JOUR T1 - The Impact of the Libraries of the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults on Children’s Creativity TT - تأثیر فعالیت‌های کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر خلاقیت کودکان (مطالعۀ موردی: شهر همدان) JF - publij.ir JO - publij.ir VL - 21 IS - 2 UR - http://publij.ir/article-1-1020-fa.html Y1 - 2015 SP - 259 EP - 276 KW - Library services KW - Creativity KW - Children’s Libraries KW - Torrance's Visual Creativity Test. N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف اساسی شناخت تأثیر فعالیت‌های کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر خلاقیت کودکان انجام پذیرفت. روش: جامعۀ پژوهش کلیۀ 6484 نفر دانش­آموز پایۀ پنجم ابتدایی شهر همدان بودند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 366 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه­‌ها پاسخ دادند. از این تعداد 65 نفر به طور تصادفی از اعضای کودک پایۀ پنجم کتابخانه­های کانون و 301 نفر از دانش­آموزان غیرعضو پایۀ پنجم مدارس انتخاب شدند. روش پژوهش علی- مقایسه­ای و ابزار گردآوری اطلاعات، آزمون خلاقیت تصویری تورنس فرم ب بود که توانایی آزمودنی­‌ها را در ویژگی­های سیالیت، ابتکار، بسط و انعطاف­پذیری سنجید. از دیدگاه صاحب‌نظران متخصص آزمون با ضریب همبستگی 52/0 دارای اعتبار می­باشد. برای تحلیل داده­‌ها از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته ­ها: میزان اثرهای مشاهده شده در متغیر­های انعطاف­پذیری، ابتکار، سیالیت، بسط و در مجموع در خلاقیت بزرگ بود و کتابخانه­های کانون در حد زیاد بر بهبود خلاقیت و مؤلفه­های آن در دانش­آموزان تأثیر داشتند. کتابخانه­های کانون بر خلاقیت دانش‌آموزان دختر و پسر به یک اندازه تأثیر داشتند و از نظر خلاقیت و مؤلفه­های آن تفاوتی بین دختران و پسران وجود نداشت. کتابخانه­های کانون بیشترین تأثیر را بر ابتکار و کمترین تأثیر را بر سیالیت دانش­آموزان داشتند. اصالت/ارزش: رویکرد پژوهش حاضر بین‌رشته‌ای است؛ به طوری که مؤلفه­های مهمی مثل کتابخانه‏های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خلاقیت، و دانش‌آموزان را مد نظر قرار می­دهد. M3 ER -