@ARTICLE{Alipour Hafezi, author = {Heidar-Tamini, Mitra and Alipour Hafezi, Hamed and Abdollahi, Zahra and }, title = { Study of the Status of Building and Facilities of Tabriz Central Library, Its Comparison with Standards of PublicLibraries, and Evaluating the Satisfaction Level of Users Concerning the Library Environment}, volume = {17}, number = {3}, abstract ={هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت ساختمان و تجهیزات کتابخانه مرکزی تبریز و مقایسه آن با استاندارد‌های کتابخانه‌های عمومی و تعیین میزان رضایت مراجعان از وضعیت ساختمان و خدمات کتابخانه است. روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی- توصیفی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش عبارت از کتابخانه مرکزی تبریز و مراجعه‌کنندگانی است که به­صورت نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده­ها شامل سیاهه وارسی و پرسشنامه است. برای تجزیه و تحلیل یافته‌ها از نرم‌افزار اکسل ماکروسافت استفاده شده است و نیز برای توصیف یافته­ها از آمار توصیفی استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که 92.53 درصد مراجعه‌کنندگان دسترسی راحت به محل کتابخانه داشته و 69.69 درصد آن‌ها معتقدند بخش‌های پرمراجعه به هنگام ورود مشخص است. 87.09 درصد مراجعان نیز اعتقاد دارند که سطوح شیب‌دار برای استفاده معلولین به‌شکل مناسبی تعبیه شده است. 68.57 درصد مراجعان دسترسی راحت به فهرست رایانه­ای دارند که از این تعداد 74.24 درصد به راحتی از آن استفاده می­کنند. همچنین 75.47 درصد آن‌ها دسترسی راحت به بخش مرجع دارند و از تسهیلات موجود در آن ابراز رضایت می­کنند. 60.65 درصد استفاده‌کنندگان روشنایی بخش‌ها و 81 درصد رطوبت قسمت‌های مختلف کتابخانه را مناسب می­دانند. با‌ این‌ وجود 62.29 درصد مراجعه‌کنندگان تسهیلات بهداشتی کتابخانه را ناکافی اعلام کرده­اند. به­طور کلی، با توجه به یافته­های پژوهش می­توان اظهار داشت که وضعیت ساختمان و تجهیزات کتابخانه مرکزی تبریز تا حد زیادی با استاندارد‌های ایفلا در مورد کتابخانه‌های عمومی مطابقت دارد. اصالت/ارزش: با توجه به اینکه ارتقاء کیفیت خدمات در کتابخانه­های عمومی و استانداردسازی آن‌ها همواره نیازمند شناسایی و تحلیل نیازمندی­ها و خواسته­های کاربران است، پژوهش حاضر نیز از این منظر به شناسایی و تحلیل توقعات کاربران پرداخته است تا گامی در راستای ارتقاء خدمات این کتابخانه و متقابلاً ارتقاء سطح رضایت‌مندی کاربران بردارد. }, URL = {http://publij.ir/article-1-126-fa.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-126-fa.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, doi = {}, year = {2011} }