TY - JOUR T1 - Content Analysis of Papers in Specialized Journals of Library and Information Science Regarding Promotion of Reading and Children’s Libraries during 1999-2008 TT - تحلیل محتوای مقالات مجلات تخصصی کتابداری و اطلاع‌رسانی دربارۀ ترویج کتابخوانی و کتابخانه‌های کودکان از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۷ JF - publij.ir JO - publij.ir VL - 16 IS - 4 UR - http://publij.ir/article-1-102-fa.html Y1 - 2011 SP - 31 EP - 53 KW - Content analysis KW - LIS specialized journals KW - Book reading KW - Children’s libraries. N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای مقالات با موضوع «ترویج کتابخوانی» و «کتابخانه‌های کودکان» در مجلات تخصصی کتابداری و اطلاع‌رسانی (منتشر شده در سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۷) انجام شده است. روش: در این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش تمام مجلات تخصصی کتابداری و اطلاع‌رسانی است که شامل ۷ عنوان نشریه می‌باشد. یافته‌ها: بررسی تعداد کل مقالات منتشر شده توسط نشریات تخصصی کتابداری و اطلاع‌رسانی نشان داد که ۱۴۲۹ عنوان مقاله در طی سال‌های پژوهش در این نشریات منتشر شده که ۵۲ عنوان از مقالات (۶/۳ درصد) به موضوع ترویج کتابخوانی و ۲۷ عنوان از مقالات (۸/۱ درصد) به موضوع کتابخانه‌های کودکان پرداخته‌اند که از این بین ۷۵ مقاله (۹/۹۴ درصد) تألیف و ۴ مقاله (۱/۵ درصد) ترجمه است. از مجموع مقالات مرتبط با مقوله‌های کتابخوانی و کتابخانه‌های کودکان در نشریات تخصصی حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی، ۳۷ مقاله (۸/۴۶ درصد) پژوهشی، ۲۱ مقاله (۶/۲۶ درصد) تحلیلی، ۲ مقاله (۵/۲ درصد) مروری و ۱۹ مقاله (۱/۲۴ درصد) گردآوری می‌باشد. اصالت/ارزش: توجه به موضوع کتابخوانی و کتابخانه‌های کودکان از مسائل مهم در رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی است که فقدان آثار پژوهشی در موضوعاتی از این دست بیانگر توجه اندک به آن می‌باشد و پژوهش حاضر از این جهت حائز اهمیت است. M3 ER -