@ARTICLE{Eskoorochi, author = {Eskoorochi, Roghaye and Haji Zeinolabedini, Mohsen and Nozar, Samaneh and }, title = {A Study of Per Capita Reading Measurement Parameters and a Framework Presentationfor Its Measurement in Iran}, volume = {18}, number = {1}, abstract ={هدف: هدف از این پژوهش علاوه بر شناسایی مؤلفه­های مؤثر در سنجش سرانه مطالعه با بررسی متون و استفاده از نظرات خبرگان، ارائه مؤلفه­های نهایی سنجش سرانه مطالعه در ایران است. روش: گردآوری اطلاعات برای شناسایی مؤلفه­ها در ابتدا با استفاده از روش کتابخانه‌ای صورت گرفت و سپس برای اجماع گروهی، از تکنیک دلفی در قالب پرسشنامه دو مرحله­ای به­صورت حضوری و اینترنتی و ارسال آن به 16 نفر از صاحب‌نظران به‌عنوان اعضای پنل جهت اظهار نظر استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج نشان می­دهد که علاوه بر مطالعه انواع منابع چاپی، جزوه، بروشور، اعلامیه، نقشه، سند (چاپی، خطی و...)، بریده جراید، اسلاید، شفاف­برگه، ریز فیلم، ریز برگه، کره جغرافیایی، بازدید از وب‌گاه اطلاعاتی، بازدید از وب­گاه خبری، بازدید از وب­گاه شخصی، بازدید از وب­گاه سیاسی، بازدید از وب­گاه ویکی، بازدید از وب­نوشت (وبلاگ)، قصه­گویی (عضوی از خانواده- پرستار- مربی) برای کودک، داستان­خوانی (عضوی از خانواده- پرستار- مربی) برای کودک، کتاب‌خوانی گروهی (قرآن‌خوانی، شاهنامه­خوانی و...)، رجوع موردی به لغت­نامه­ها و به­طور کلی منابع مرجع، کتاب­های الکترونیکی (ebook) در قالب لوح فشرده (CD)، لوح ویدیوئی دیجیتال (DVD)، فایل­های اینترنتی و فایل­های تلفن همراه، چک­کردن پست­های الکترونیکی (email) با محتوای نوشتاری علمی، ادبی، هنری، فرهنگی، گوش­دادن به برنامه­های مستند رادیو/ فایل­های صوتی (به‌جز تفریحی و سرگرمی)، تماشای برنامه­های مستند تلویزیون/ ماهواره و فایل­های صوتی- تصویری (به‌جز تفریحی و سرگرمی) می­توانند به‌عنوان مؤلفه‌های سنجش سرانه مطالعه قرار گیرند. اصالت/ارزش: به‌علت فقدان چارچوبی برای سنجش سرانه مطالعه در ایران، این پژوهش با پیشنهاد مؤلفه­های توافقی اعضای پنل دلفی می­تواند به‌عنوان چارچوبی برای سنجش سرانه مطالعه در نظر گرفته شود. }, URL = {http://publij.ir/article-1-153-fa.html}, eprint = {http://publij.ir/article-1-153-fa.pdf}, journal = {Research on Information Science and Public Libraries}, doi = {}, year = {2012} }