دوره 19، شماره 3 - ( 9-1392 )                   دوره 19 شماره 3 صفحات 361-343 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه فردوسی مشهد ، umnowkarizi@yahoo.com
چکیده:   (9595 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش، مقایسه اهمیت ملاک­های رایج انتخاب کتاب کودک برای والدین و کودکان است.
روش: این پژوهش به روش ارزیابانه انجام گرفت. جامعه شامل دو گروه فرعی بود: نخست جامعه کودکان سنین 7 تا 12 سال شهر مشهد و عضو کتابخانه عمومی یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جامعه دوم شامل والدین آنها بود. از روش نمونه­گیری خوشه­ای استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه­ بود.
یافته ­ها: نتایج، مناسب­ترین ملاک­های والدین، کودکان و ملاک­های رایج، همچنین اهمیت مؤلفه­های فرعی هر کدام از آنها را مشخص کرد. والدین و کودکان هر کدام 9 مؤلفه را به‌عنوان مؤلفه­های پیشنهادی خود معرفی کردند. بیشترین همخوانی بین نظرات کودکان با ملاک­های رایج شورای کتاب کودک، در ملاک کیفیت زبان و شیوه نگارش و بیشترین همخوانی بین نظرات والدین با ملاک­های رایج شورای کتاب کودک، در ملاک کیفیت تصویر بود. کمترین همخوانی نظرات والدین و کودکان با ملاک­های شورای کتاب کودک در کیفیت ارائه بود. در اولویت‌بندی ملاک­های اصلی انتخاب کتاب، کودکان همانند والدین، کیفیت محتوا را اولویت اول، و کیفیت ارائه را اولویت آخر خود انتخاب کردند. همچنین، در انتخاب کتاب کودک تفاوت معناداری بین وزن ملاک­های والدین و کودکان وجود داشت. با این حال، بین وزن ملاک­های کودکان دختر و پسر، و نیز بین وزن ملاک­های پدرها و مادرها تفاوت معناداری وجود نداشت.
اصالت/ارزش: اهمیت این پژوهش در آشکار کردن مناسب­ترین ملاک­های کودکان و والدین در انتخاب کتاب کودک است. چرا که ممکن است اساس تصمیم­گیری والدین و کودکان برای انتخاب کتاب کودک، ملاک‌های آنها ­باشد.
 
متن کامل [PDF 363 kb]   (442 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات فرهنگي
دریافت: 1392/9/9 | پذیرش: 1392/9/9 | انتشار: 1392/9/9

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.