دوره 19، شماره 3 - ( 9-1392 )                   دوره 19 شماره 3 صفحات 342-329 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، farza@isu.ac.ir
چکیده:   (6818 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین مفاهیم مرتبط با شیوه‌های اطلاع‌رسانی در قرآن انجام شده است.
روش‌: تحقیق حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام گرفته است. جامعۀ آماری شامل آیات قرآن (6236) است که از این تعداد حدود 5500 آیه دارای بار معنایی اطلاع‌رسانی می‌باشند. مجموعۀ واژه‌ها و کلماتی که در قرآن دارای بار اطلاعاتی مذکور هستند عبارتند از امر، بشر، بلغ، بین، تلو، دعو، ذکر، رسل، علم، قصص، قول، کتب، نباء، نذر، نزل، نصح، نهی، وعظ، و هدی. با استفاده از جدول مورگان 356 نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. با توجه به اینکه از هر واژه که دارای بار معنایی اطلاعاتی است به تعداد متفاوت در قرآن آمده است؛ لذا نسبت تعداد نمونه به کل آیات 7 درصد محاسبه شد. بنابراین 7 درصد آیات، از هر یک از کلمات انتخاب شد که بدین ترتیب روش نمونه‌گیری در مرحلۀ دوم تصادفی طبقه‌ای تعیین شد.
یافته‌ها: داده‌ها نشان می‌دهند واژۀ علم با 5/74 درصد نسب به کل سوره‌ها بیشترین فراوانی را دارد. پیامبر اسلام (ص) در نمونۀ آماری با 87 درصد بیشتر از سایر انبیاء الهی به امر اطلاع‌رسانی پرداخته است. در مورد مخاطبان قرآنی تمام بشریت با 42 درصد نسبت به سایر مخاطبان از فراوانی بیشتری برخودار است. در باب شیوه‌های اطلاع‌رسانی سپاس از خدا، اجرای عدالت، علم، آگاهی، دلایل روشن و متقن، مجادله و مناظرۀ احسن، و بشارت و انذار از مهمترین شیوه‌های اطلاع‌رسانی در قرآن مطرح شده است.
اصالت/ارزش: شناخت مهمترین روش‌های قرآنی اشاعۀ اطلاعات علاوه بر شناخت بهتر قرآن رهنمودی برای استفاده کنندگان از قرآن خواهد بود.
 
متن کامل [PDF 849 kb]   (416 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: ذخيره و بازيابي اطلاعات
دریافت: 1392/9/9 | پذیرش: 1392/9/9 | انتشار: 1392/9/9

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.