دوره 16، شماره 1 - ( 2-1389 )                   دوره 16 شماره 1 صفحات 141-127 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، hassanashrafi81@yahoo.com
چکیده:   (10851 مشاهده)
هدف: تعیین میزان رضایت شغلی مدیران در کتابخانه­های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه­های عمومی کشور در مراکز استان­ها می‌باشد.
روش: روش پژوهش، پیمایشی و ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق­ساخته و جامعۀ آماری، همۀ مدیران کتابخانه­های عمومی در مراکز استان­ها به تعداد 189 نفر است.
یافته‌ها: بر اساس یافته­های پژوهش، میانگین رضایت شغلی مدیران کتابخانه­های عمومی 54/81 (حد مطلوب- 135) است. اما با توجه به اینکه متوسط میانگین رضایت شغلی در این پژوهش 81 میباشد، رضایت شغلی مدیران مورد مطالعه از حد متوسط اندکی بالاتر است. میانگین رضایت شغلی در ابعاد امکانات مادی و رفاهی شغل با میانگین 47/8 (متوسط میانگین- 12)، خودشکوفایی با میانگین 80/14 (متوسط میانگین- 18) و ماهیت شغلی با میانگین 94/20 (متوسط میانگین- 21) پایینتر از حد متوسط، و میانگین رضایت شغلی در ابعاد رفتار مدیران ارشد با میانگین 41/15 (متوسط میانگین-12)، روابط متقابل با میانگین 55/11 (متوسط میانگین=9) و ثبات شغلی با میانگین 44/9 (متوسط میانگین- 9) بالاتر از حد متوسط است. فرضیه 1 مبنی بر این که رضایت شغلی مدیران از بُعد امکانات مادی و رفاهی شغل به نحو معنیداری کمتر از ابعاد دیگر است، تأیید شد اما فرضیه 2 مبنی بر وجود تفاوت معنیدار بین میانگین رضایت شغلی کتابداران بر حسب رشتۀ تحصیلی مورد تأیید قرار نگرفت.
اصالت/ارزش: این پژوهش برای آگاهی از رضایت شغلی مدیران در کتابخانه های عمومی است، همچنین مسائل اساسی را در رشته کتابداری و اطلاع رسانی مطرح می کند که نیاز به پژوهش های عمیق تر را می طلبد.
 
متن کامل [PDF 308 kb]   (713 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1391/5/12 | پذیرش: 1396/11/28 | انتشار: 1396/11/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.