دوره 16، شماره 1 - ( 2-1389 )                   دوره 16 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه شهید چمران اهواز ، fsoheili@gmail.com
چکیده:   (11086 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر وضعیت کتابخانه­های عمومی استان کرمانشاه را بر اساس استاندارد دیانی (1374) مورد بررسی قرار داده است. این کتابخانه­ها از لحاظ 9 معیار (ساعات کار روزانه، مساحت کل، مساحت زیربنا، تعداد کتب، افزایش سالانه کتاب، تعداد اعضاء، تعداد کارکنان، تعداد قفسه و تعداد صندلی) با استاندارد دیانی (1374) در دو سطح کلان و خرد مورد مقایسه قرار گرفته و جهت حرکت برای هر کدام از این کتابخانه‌ها مشخص شده است.
روش: روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی است. جامعه پژوهش 52 کتابخانه عمومی استان کرمانشاه می‌باشد. داده­های مورد نیاز برای این پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده که پس از بازگرداندن آن‌ها در مواردی که نقصی در اطلاعات وجود داشت، از آمار نهاد کتابخانه­های عمومی استان استفاده شده است. روایی پرسشنامه به صورت محتوایی و با استفاده از نظرات متخصصان صورت گرفته است و پایایی آن در برنامه   SPSS  به روش آلفای کرونباخ اندازه گیری شده و برابر با 83/0 می­باشد.
 یافته‌ها: پژوهش نشان داد که کتابخانه­های عمومی استان کرمانشاه در مقایسه با کتابخانه­های درجه 6، به‌جز در یک استاندارد (مساحت کل)، در جایگاهی بالاتری بوده و در مقایسه با کتابخانه­های درجه 5، در دو استاندارد (افزایش سالیانه کتاب و تعداد قفسه) بالاتر می‌باشند. همچنین در مقایسه با کتابخانه­های درجه 4، در 4 استاندارد (مساحت زیربنا ، تعداد اعضاء، تعداد کارکنان و تعداد صندلی) در جایگاه پایین‌تری قرار دارند ولی در یک استاندارد (افزایش سالیانه کتاب) بالاتر هستند. در مقایسه با کتابخانه‌های درجه 3، در 5 استاندارد (مساحت زیربنا، تعداد کتاب، تعداد کارکنان، تعداد صندلی و تعداد اعضاء) در جایگاه پایین­تری بوده و در دو استاندارد (افزایش سالیانه کتاب و تعداد قفسه) بالاتر هستند.
اصالت/ارزش: این مقاله اولین کاری است که به‌طور جامع کتابخانه­های عمومی استان کرمانشاه را مورد بررسی قرار داده و شواهدی را فراهم کرده است که به بهبود این کتابخانه‌ها کمک خواهد کرد.
 
متن کامل [PDF 357 kb]   (699 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: تحليل آماري
دریافت: 1391/5/12 | پذیرش: 1396/11/25 | انتشار: 1396/11/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.