دوره 18، شماره 4 - ( 11-1391 )                   دوره 18 شماره 4 صفحات 492-463 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirfakhraddiny S H, Tahari Mehrjardi M H, Zareei Mahmod Abadi M. Prioritizing Factors Effecting Improvement Quality of Library Services Based on Attributes of Libqual Model Through MADM Approach. Research on Information Science and Public Libraries 2013; 18 (4) :463-492
URL: http://publij.ir/article-1-276-fa.html
میرفخرالدینی سید حیدر، طحاری مهرجردی محمدحسین، زارعی محمودآبادی محمد. اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات کتابخانه‌ای بر اساس شاخص‌های مدل لایب‌کوآل با رویکرد MADM. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1391; 18 (4) :463-492

URL: http://publij.ir/article-1-276-fa.html


جهاد دانشگاهی یزد ، Hooseintahari@yahoo.com
چکیده:   (10346 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش، تعیین عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات کتابخانه‌ای بر اساس مدل لایب‌کوال و اولویت‌بندی این عوامل با استفاده از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندشاخصه است.
روش: روش به‌کار رفته در این پژوهش پیمایشی- توصیفی است. جامعۀ آماری، کلیۀ اعضای کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد می‌باشد که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی، حجم نمونه‌ای برابر با 80 نفر انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که بر اساس شاخص‌های مدل لایب‌کوآل تهیه و تنظیم و بین اعضای نمونه توزیع شد. بعد از محاسبۀ میانگین نمرۀ اهمیت مؤلفه‌های ابعاد کیفیت خدمات، این مؤلفه‌ها با استفاده از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندشاخصه اولویت‌بندی شدند.
یافته‌ها: پس از تجزیه و تحلیل پرسشنامه‌ها، مؤلفه‌های ابعاد کیفیت خدمات با استفاده از روش‌های ELECTRE،TOPSIS  وSAW رتبه‌بندی شد. با توجه به اینکه نتایج حاصل از اجرای روش‌های فوق در مواردی با هم هم‌خوانی نداشت، برای رسیدن به یک اجماع کلی از رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات، از تکنیکی تلفیقی تحت عنوان روش کپ لند استفاده گردید. نتایج رتبه‌بندی حاصل از تکنیک کپ لند نشان داد که از نظر استفاده‌کنندگان کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد، بعد «تأثیرگذاری خدمات» نسبت به سایر ابعاد از اهمیت بیشتری برخوردار است.
اصالت/ارزش: مدیران کتابخانه‌های عمومی، با استفاده از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندشاخصه قادر خواهند بود تا به اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات بپردازند تا از این طریق راهکارهایی را به منظور ارتقای سطح کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی ارائه نمایند.
 
متن کامل [PDF 508 kb]   (499 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: تحليل آماري
دریافت: 1391/12/14 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb