دوره 18، شماره 4 - ( 11-1391 )                   دوره 18 شماره 4 صفحات 442-421 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، Hassanzadeh_m58@yahoo.com
چکیده:   (10527 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، با استفاده از روش بازخورد 360 درجه صورت گرفته است.
روش: این پژوهش از نوع تحلیلی و روش آن ترکیبی از مطالعۀ کتابخانه‌ای و پیمایشی می‌باشد. جامعۀ پژوهش، تمام کتابداران واجد شرایط کتابخانه‌های عمومی استان گیلان است که بالغ بر 80 نفر بوده و از طریق سرشماری گزینش شدند. هر کتابدار را یک رئیس، یک مراجعه‌کننده، و یک همکار مورد ارزیابی قرار داد و یک پرسشنامه هم جهت خودارزیابی توسط خود کتابدار تکمیل گردید. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌های محقق‌ساخته‌ای بود که برای ارزیابی کتابداران از دیدگاه چهار گروه رئیس، همکار، خود کتابدار و مراجعه‌کننده ساخته شد. با بهره‌گیری از منابع موجود و به کمک اساتید و صاحب‌نظران، شاخص‌ها و گویه‌های مناسب جهت به‌کار گیری در پرسشنامه‌های ارزیابی عملکرد کتابداران ساخته و یا انتخاب گردید.
یافته‌ها: پس از انجام ارزیابی عملکرد کتابداران و مقایسۀ نتایج حاصل از دیدگاه چهار گروه ارزیابی‌کننده، مشاهده گردید که در شاخص «اخلاقی- ارزشی» بین خودارزیابی کتابداران با ارزیابی سه گروه دیگر اختلاف معنی‌دار وجود دارد. در شاخص «فرایندی» نیز بین دیدگاه مراجعه‌کنندگان و دیدگاه دیگر گروه‌های ارزیابی‌کننده اختلاف معنی‌دار وجود دارد. در شاخص«عملکردی» و در ارزیابی کلی کتابداران بین دیدگاه چهار گروه ارزیابی‌کننده اختلاف معنی‌داری مشاهده نگردید.
اصالت/ارزش: تاکنون پژوهش پیمایشی جامعی جهت ارزیابی عملکرد کتابداران صورت نگرفته است؛ این پژوهش سعی دارد عملکرد کتابداران را به روش 360 درجه ارزیابی نماید و نتایج این ارزیابی را از دیدگاه گروه‌های مختلف ارزیابی‌کننده مقایسه نماید.
 
متن کامل [PDF 381 kb]   (500 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: تحليل آماري
دریافت: 1391/12/13 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.