دوره 29، شماره 1 - ( 2-1402 )                   دوره 29 شماره 1 صفحات 125-108 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafpour Moghadam P, Biranvand A, Zarei S. Investigating the Impact of Information Literacy and Communication Information Technologies on Knowledge Sharing among Public Library Librarians. Research on Information Science and Public Libraries 2023; 29 (1) :108-125
URL: http://publij.ir/article-1-2410-fa.html
نجف‌پور مقدم پروین، بیرانوند علی، زارعی سمیه. نقش سواد اطلاعاتی و فناوری‌‌های اطلاعاتی ارتباطی در تسهیم دانش در میان کتابداران کتابخانه‌های عمومی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1402; 29 (1) :108-125

URL: http://publij.ir/article-1-2410-fa.html


گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، biranvand@pnu.ac.ir
چکیده:   (1680 مشاهده)
هدف: این پژوهش به کشف نقش سواد اطلاعاتی و فناوری‌‌های اطلاعاتی در تسهیم دانش در میان کارکنان کتابخانه‌‌های عمومی پرداخته است.
روش: روش پژوهش توصیفی پیمایشی است. نمونه آماری پژوهش 108 نفر از کتابداران کتابخانه‌‌های عمومی استان چهارمحال و بختیاری در سال 1400 است. برای گردآوری داده‌‌ها از پرسش‌نامۀ حسینی و قاسمی (2019) استفاده شد.
یافته‌‌ها: نتایج حاصل از بررسی فرضیه‌‌های پژوهش نشان داد که شاخص‌های تشخیص نیاز اطلاعاتی، پیدا کردن و ارزیابی کیفیت اطلاعات، ذخیره و بازیابی اطلاعات، استفادۀ مؤثر و اخلاقی از اطلاعات، ایجاد و ارتباط دانش، بر تسهیم دانش تأثیری مثبت و معنادار دارند. با توجه به مقدار بار عاملی استاندارد سواد اطلاعاتی بر تسهیم دانش که 0.870 و مقدار آمارۀ t که 46.144 و بزرگ‌تر از 1.96 است، می‌‌توان نتیجه گرفت که شاخص سواد اطلاعاتی به‌واسطۀ فناوری‌‌های اطلاعاتی بر فرایند تسهیم دانش کارکنان کتابخانه‌های عمومی تأثیری مثبت و معنادار دارد.

اصالت/ارزش: این پژوهش از این نظر دارای نوآوری است که اولین‌‌ بار به بررسی تأثیر سواد اطلاعاتی و فناوری اطلاعات بر تسهیم دانش در کتابخانه‌‌های عمومی استان چهارمحال و بختیاری پرداخته است. با توجه به یافته‌‌های پژوهش، سواد اطلاعاتی به‌صورت مستقیم یا به‌واسطۀ فناوری‌‌های اطلاعاتی ارتباطاتی بر تسهیم دانش تأثیر دارد. میزان تأثیرگذاری همۀ ابعاد سواد اطلاعاتی بر تسهیم دانش، تحت‌نفوذ فناوری‌‌های اطلاعاتی افزایشی چشمگیر داشته است.
متن کامل [PDF 1021 kb]   (1059 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: سواد اطلاعاتي سواد رسانه‌اي
دریافت: 1401/3/3 | پذیرش: 1401/7/10 | انتشار: 1402/2/10

فهرست منابع
1. کیخا، بتول؛ و غائبی، امیر (1401) سواد اطلاعاتی در کتابخانه‌های عمومی از نگاه سیاست‌گذاران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور: یک مطالعه اکتشافی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۲۸(۳)، ۳۵۲-۳۷۰.
2. جعفری، نصرت؛ بیرانوند، علی؛ رحمانیان، ساره؛ و غیوری زینب (1400). نقش رهبری تحول‌آفرین، انگیزۀ فردی و تسهیم دانش در رفتار کار نوآورانۀ کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان فارس. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۲۷(۳)، 545-571.
3. Adekunle, P. A., & Madukoma, E. (2022). An Assessment of Information Literacy Competence of Doctoral Students in Universities in Ogun State, Nigeria. Library Philosophy and Practice, 1-37. Ahmad, A. R., Jameel, A. S., & Raewf, M. (2021). Impact of social networking and technology on knowledge sharing among undergraduate students. International Business Education Journal, 14(1), 1-16.
4. Bedford, D. A. (2015). Learning, unlearning and relearning-knowledge life cycles in library and information science education. Education for Information, 31(1-2), 3-24. [DOI:10.3233/EFI-150946]
5. Bruce, H., & Lampson, M. (2002). Information professionals as agents for information literacy. Education for information, 20(2), 81-106. [DOI:10.3233/EFI-2002-20201]
6. Buhler, A., & Cataldo, T. (2016). Identifying e-resources: an exploratory study of university students. Library Resources & Technical Services, 60(1), 23-37. [DOI:10.5860/lrts.60n1.23]
7. De Carolis, D. M. (2003). Competencies and imitability in the pharmaceutical industry: An analysis of their relationship with firm performance. Journal of management, 29(1), 27-50. [DOI:10.1177/014920630302900103]
8. De Groot, J., & Branch, J. (2009). Solid foundations: A primer on the crucial, critical, and key roles of school and public libraries in children's development. Library Trends, 58(1), 51-62. [DOI:10.1353/lib.0.0066]
9. Fang, S. C. (2004). Knowledge Sharing Routines, Task Efficiency, and Teams' Service Quality in Instant Service-giving Settings. Journal of American Academy of Business, Cambridge.
10. Forster, M., & Omar, D. (2019). Information literacy: concepts and contexts. New Vistas, 5(2), 34-38.
11. Franklin, K. Y., Faulkner, K., Ford-Baxter, T., & Fu, S. (2021). Redesigning an online information literacy tutorial for first-year undergraduate instruction. The Journal of Academic Librarianship, 47(1), 102277. [DOI:10.1016/j.acalib.2020.102277]
12. Ginger, J. (2015). Capturing the context of digital literacy: A case study of Illinois public libraries in underserved communities. University of Illinois at Urbana-Champaign. https://pqdtopen.proquest.com/doc/1752513839.html?FMT=ABS
13. Guo, Y., Tao, J., Yang, F., Chen, C., & Reniers, G. (2022). An evaluation of the information literacy of safety professionals. Safety science, 151, 105734. [DOI:10.1016/j.ssci.2022.105734]
14. Hall, R. (2010). Public praxis: A vision for critical information literacy in public libraries. Public Library Quarterly, 29(2), 162-175. [DOI:10.1080/01616841003776383]
15. Harding, J. (2008). Information literacy and the public library. Australasian Public Libraries and Information Services, 21(4), 157-168.
16. J Jameel, A. S. (2018, May). Challenges facing students toward ICT library adoption. In International Conference on Accounting, Business, Economics and Politics, (ICABEP 2018). https://papers.ssrn.com/abstract=3171698
17. Hoseini, M., & Ghasemi, N. (2019). Comparison of Media Literacy among Physical Education Specialists. Communication Management in Sport Media, 6(4), 49-57.
18. Jameel, A. S., & Ahmad, M. A. A. (2018). Determine some factors that affect to adoption of e-commerce among small and medium enterprises in Erbil. Polytechnic Journal, 8(1). https://papers.ssrn.com/abstract=3148128. [DOI:10.25156/ptj.2018.8.1.146]
19. Keshavarz, H. (2021). Personality factors and knowledge sharing behavior in information services: the mediating role of information literacy competencies. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 52(2), 186-204. https://doi.org/10.1108/VJIKMS-05-2020-0095 [DOI:https://doi.org/10.1108/VJIKMS-05-2020-0095]
20. Kumar, M., Mamgain, P., Pasumarti, S. S., & Singh, P. K. (2022). Organizational IT support and knowledge sharing behaviour affecting service innovation performance: empirical evidence from the hospitality industry. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems. [DOI:10.1108/VJIKMS-07-2021-0124]
21. Mugo, N. S., Dibley, M. J., Damundu, E. Y., & Alam, A. (2018). "The system here isn't on patients' side"-perspectives of women and men on the barriers to accessing and utilizing maternal healthcare services in South Sudan. BMC health services research, 18, 1-8. [DOI:10.1186/s12913-017-2788-9] [PMID] []
22. Mousa, T. S., Jameel, A. S., & Ahmad, A. R. (2019). The impact of attitude, subjective norm and information communications technology on knowledge sharing among academic staff. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 23(02), 704-717. https://papers.ssrn.com/abstract=3525300
23. Ngcobo, J. B. (2020). Knowledge sharing practices in public libraries: A case study of eThekwini Municipal Libraries (EML) [Doctoral dissertation, University of Kwazulu-Natal]. https://researchspace.ukzn.ac.za/bitstream/handle/10413/18694/Ngcobo_Judith_Busisiwe_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y
24. Najmabadi, SH. (2017, February 26). Information literacy. Chronicle of Higher Education. https://www.chronicle.com/article/information-literacy
25. Nisar ul Haq, M., & Haque, M. (2018). Investigating the Knowledge Sharing among students in Pakistan. European Online Journal of Natural and Social Sciences: Proceedings, 7(1 (s)), pp-32.
26. Quadri, G. O. (2019). Information and communication technology skills on knowledge sharing among librarians in federal university libraries in South-West, Nigeria [Doctoral dissertation, University of Kwazulu-Natal].
27. Rahanu, H., Georgiadou, E., Khan, N., Colson, R., Hill, V., & Edwards, J. A. (2016). The development of student learning and information literacy: A case study. Education for Information, 32(3), 211-224. http://dx.doi.org/10.3233/EFI-150959 [DOI:10.3233/EFI-150959]
28. Weiner, S. A. (2014). Who teaches information literacy competencies? Report of a study of faculty. College Teaching, 62(1), 5-12. [DOI:10.1080/87567555.2013.803949]
29. Wema, E. F. (2021). Developing information literacy courses for students through virtual learning environments in Tanzania: Prospects and challenges. IFLA journal, 47(4), 559-569. [DOI:10.1177/03400352211018231]
30. Yevelson-Shorsher, A., & Bronstein, J. (2018). Three perspectives on information literacy in academia: Talking to librarians, faculty, and students. College & Research Libraries, 79(4), 535. [DOI:10.5860/crl.79.4.535]
31. Unesco (2020). Media and Information Literacy. Retrieved May 12, 2020, from http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/media-development/media-literacy/mil-as-composite-concept/

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb